måndag 23 april 2018

On the road again

I söndags kom vi ju hem ifrån en helg i Skåne och onsdagen var nästa turnéstopp.
Tidig morgon och biltur upp till Stockholm för att hämta Thorsten.
I bilen passade vi sedan på att repa in ett helt nytt ljusmoment, samt finslipa övriga bitar.
Som turnéledare checkade jag in Th på hotellet och sen tog mig till teatern.
Där mötte jag upp teknikerna som skulle hjälpa oss igång, vilket inte helt blev som trott.
Plötsligt stod jag där med vita lampor, nollställt mixerbord och ont om tid.
Jag började veva ner frontbelysningen för att sätta på rött och blått filter på några lampor.
Till slut ringde vi in en annan tekniker som skulle hjälpa oss ställa in ljuset.

Det som startade som kaos, blev slutligen uppstyrt tack vare inringd hjälp.
Med mig bakom spakarna på ljud och ljus, så satte vi även de nya moment vi repade i bilen.
Yes yes! Kände jag bara när allt till slut blev precis som vi önskade.
Efter föreställning tog jag med några vänner backstage som jag presenterade till Thorsten.
Sen väntade en filminspelning på teaterscenen så vi stannade kvar ytterligare.
Th fick ett manus och skulle spela in en monolog framför kameran. Ett annat jobb alltså.
Sen var det dags att varva ner och ladda inför helgen. Då Ronneby stod på tur.
.
.
.
Ännu en tidig morgon och dags att checka ut från hotellet i Linköping.
Det tar några timmar att resa ner till Blekinge och dessutom lite extra tid med släpkärran.
Vi har ju scenografi där i och sen rekvisita och övrig packning i turnébilen.
.
På denna teater hade de inte informerats om att vi önskar blått och rött ljus.
Föreställningen börjar med de färgerna och sen övergår till vitt scenljus en bit in i Doktor Glas.
Men nu handlade det om att rädda situationen då färgade lampor är för sent att få.
Med lite kreativitet kan man ändå rädda effekterna med enbart vita lampor och så blev det.
Handlar om punktmarkeringar, styrkor och ja... mig bakom ljusbordet.
.
.
Efter en lyckad föreställning hade jag sett till att ett signeringsbord ska stå klart.
Något jag som turnéledare delegerade ut och själv satte jag fokus på ljud & ljus, samt på Thorsten.
Så det var bara för mig att hämta honom i logen bakom scen och eskortera till plats.
.
.
Det blev många köp av hans bok. Själv har jag ju fått äran att få en som gåva.
Något jag fortfarande tycker är så fint då det ju är en personlig hälsning rakt ifrån hjärtat.
Men sen var det skönt att checka in på vårt trevliga hotell Ronneby Brunn.
Thorsten fixade så att det stängda köket ändå kunde tillaga mat till oss. Så himla snällt!
Sen slog Th på charmen lite extra och kom han med tänt värmeljus.
Samt en önskan om att spela sällskapsspel efter maten då. Idiotkunskap .verkade kul.
.
.
Att vakna upp i lugn och ro till en fantastisk morgon med fin utsikt från rummet,
är något man faktiskt inte kan annat än att vara tacksam över.
Men livet på finare hotell och dess frukost i sig är inget man förmodligen lär tröttna på.
Th var snäll och kom till rummet med varsin latte och det blev en lugn start.
Så pass att vi bestämde oss för be om att få checka ut senare och då även äta lunch på hotellet.
De hade en smarrig buffé och den mumsades på årets första uteservering i solen.
.

Hej då Blekinge! Flinck turnébil tackar för denna gång.
Vi styrde om kurs och hade en lång resa framför oss som ledde till Stockholm och Värmdö.
Men nästa helg är vi tillbaka för ännu en stad till mötes, då Karlskrona.
Men först laddar vi Göteborg på fredag. Tills dess är det lite återhämtning som gäller.

Inga kommentarer: