tisdag 7 februari 2017

Early Morning ★

.
Idag klev jag upp i ottan då jag råkade vakna tidigt.
Med tända ljus och nybryggt kaffe ser jag morgonen sakta vakna här utanför.
Nyhetsmorgon snurrar på i bakgrunden med ökat våld i visst fokus.
Har även blivit ett ökat problem inom relationer. De vill undervisa unga män.
På facebook ser jag födelsegrattningar och andra uppvaktanden.
Folk visar sin uppskattning på olika sätt. Hyllar sina nära, överraskar sin kära.
Minnen från trevliga kvällar och bjudna restaurangbesök delas.
.
Ser många som blev ihop Efter att jag själv klev in i en relation.
Stolt visar upp hur många år de nu varit sambos, förlovade eller nyblivna föräldrar.
Alla härliga semesterbilder från länder de hittills hunnit besöka tillsammans.
Delade julklappar och födelsepresenter utvalda att beröra deras älskade.
Alla nervösa extra ansträngningar i att göra ett gott intryck hos partners närstående.
Med alla hjärtans dag runt hörnet tar jag mig en stund att reflektera lite.
Ibland vill man ju få känna sig som en kvinna för en stund.
Bli respekterad, uppvaktad och få luta sig tillbaka i ansvar och vardagsroller.
Jag minns spontana samtal jag fått där jag blivit ombedd att klä upp mig.
Där jag ska bli upphämtad på kvällen och vet ingenting om vad som ska hända.
I dörren möts jag av en rejäl bukett med rosor dekorerade med glitter.
Där står en välklädd man med artig närvaro, redo att överraska mig som kvinna.
Bokat bord och ber mig att beställa tre rätters. Därefter biobesök.
Vi smyger in någon öl och skrattar oavbrutet. Planerad kväll in i det sista.
Kvällar som dessa tillhörde inte helt det ovanliga.
.
När jag ser omgivningens delningar, så reflekterar jag över livet i helhet.
För nu fyra år sen fick jag en nalle, men inte på alla hjärtans dag.
Snarare tre veckor före. Vi hade bråkat och nallen blev en form av förlåt.
Jag döpte kärleksnallen, men ägde den bara i några månader.
Men något annat år fick jag en rejäl överraskning på påsken. Ett fint minne!
Någon gång har även ett varmt bad förberetts med tända ljus och vin.
Jag tror på att vi alla behöver bli uppvaktade lite då och då.
Som inte har med vardagliga sysslor att göra, där vi ju ska dela ansvar.
Minns faktiskt många tillfällen där jag själv planerat överraskningar in i detalj.
Älskar att se glädjen i ögonen när man lyckats beröra någon vid hjärtat.
.
Ibland har jag blivit inmatad att jag lever på rosa moln..
Filmfantasier, där man bör vakna och se verkligheten. Men behöver jag det?!
Bortsett från mina egna erfarenheter så ser jag det ske dagligen.
Alla kärleksfulla handlingar och noga utvalda presenter som glatt visas upp.
Så vad har jag själv fått genom livet?. Vad har jag själv Gett?
För automatiskt slutar man ju att ge när man i längden inte får tillbaka.
Jag älskar att överraska och uppvakta. Älskar även att få vara kvinna ibland.

Inga kommentarer: