torsdag 7 juni 2012

Teatern


Jag har börjat min arbetsträning på teatern jag besökte, Arbisteatern.
På såna här ställen kan man vara sig själv direkt. Galen och sprallig.
Teatern är som sagt som en mentor för artister, skådespelare och så.
Det är varierande uppgifter, vilket jag ju mår bäst av.
Här lär man sig arbetet bakom teater och nöjesbranschen. Showbiz.
Man knyter också viktiga kontakter, som jag tidigare nämnt.

Tidigare i veckan var jag med när en ung kille stod under scenen och 
jobbade på en avgjutning av framsidan på en kvinnokropp. Bröst och så. 
En tjej som är modell och skådespelare ska ha avgjutningen på en photoshoot.
Killen berättade även hur han fick chansen att vara med 
på en filminspelning i Stockholm förra sommaren, där han sminkade 
Kjell Bergqvist och Johannes Brost. Spännande! Kjell är ju en av mina favoriter.
Den unga tjejen som sitter med Ola Salo's peruk uppe i perukmakeriet,
började på teatern av liknande anledning/bagage som jag
och kunde tydligen inte sminka när hon började på denna teatern,
men har sminkat skådespelare, modeller och var dessutom inbjuden på
Nobelfesten i Stockholm förra året, som makeup artist.
Så är det ju med nöjesbranschen. Du behöver inte alltid ha utbildning.
Är du lättlärd, kreativ och allmänkunnig, så kan du bevisa dina kunskaper
genom att tex arbetsträna, praktisera eller genom att vara lärling.
Man tar sig in på botten och successivt bygger sig uppåt, 
lär sig och bevisar sig, får kontakter på vägen och via kontakterna 
så kan man plötsligt få erbjudanden om spännande jobb.




Hur som helst... Idag fick jag en mumsig fruktsallad i teaterfiket.
Efter kaffet, så dukade jag ett långbord.
Se också vad fint det är inne på fikets toalett. Rosa och fräscht.
Denna teatern kallas för Norrköpings egna Moulin Rouge.
Tycker som sagt att det är kul med varierande uppgifter.
Påminner om då jag som medlem på motorgården i hemstaden,
ofta hjälpte till att jobba på olika områden.. Jag stod i entrén till fester, 
jag stod baren och sålde alkohol, samt skötte musiken på dansgolvet.
Ordningsvakt var man alltid och kastade ut folk som inte uppförde sig.
Jag har målat om väggar i klubbens lokaler. Gjorde reklam om våra fester.
Jag var även festansvarig en tid och då ser man till att livebanden 
har det bra och hjälper till med eventuella problem under spelningarna.. 
Man kan väl delvis säga att jag jobbade som eventplanerare.

Nåja, blandade uppgifter är som sagt roligast!
Nöjesbranschen i sig är ju inspirerande, spännande och skoj!
Nu är jag dock jätte trött, så nu ska jag lägga mig.

1 kommentar:

Tiggir sa...

Kul att höra att det går bra för dig och att du får holla på med det som du tycker om och som du tycker är roligt!
Kul även att du har hittart dig sj också i det hella med!

Kram kram