måndag 4 juni 2012

Back in time


Som jag skrev i förra inlägget, så städade jag riktigt grundligt på lördagen.
Efter städ, gick jag ner i källaren för att hämta upp min videospelare.
Jag har nämligen köpt en kabel som gör att man kan föra över vhs-material
till datorn, så jag satte mig och kollade på hemma-inspelade band.
Det var material från olika årtal och åldrar. Bl.a då jag var 12 år.
Jag fick mig vid flera tillfällen ett gott skratt här! Vilka frisyrer, vilka kläder 
och vilken röst jag hade ihop med grov skaraborgs dialekt. 

Materialet på banden var blandat. Det var teater sketcher,
skolfilm från årskurs 5, skolfilm från första ring på gymnasiet,
där jag har huvudrollen. Min egen producerade musikvideo från gymnasiet,
där jag själv skådespelar, regisserar och redigerar.
Även TV-reklamen som jag medverkade i, fanns med på ett band.
Jag har filmat när jag mimar, filmat hemma och även med min bästis,
då vi är på stan och provar roliga hattar och sånt..
Jag har även videobloggat en del, som man kallar det idag. 
Alltså då jag pratar direkt till kameran om privata saker, som en blogg.
En snutt ifrån Danmark var med. Vi var utbytesklass med danskar.
Jag bodde hos en dansk familj i Danmark. Senare bodde hon hos mig i Sverige.
Ska bli riktigt kul att föra över vhs-materialet till datorn!


Jag gjorde mkt nytta på söndagen med.. Jag röjde och rensade i källarförrådet.
Brukar göra en rensning en gång per år ungefär.
Blev en hel del av kasta, precis som alla andra ggr man rensar där.
Hittade även en massa konst som jag skapat genom åren.
Tavlor, avmålningar med blyerts, kol och mkt annat.
Den vänstra tavlan har jag redan i lägenheten, men den högra tavlan tog jag upp.
"In a family portrait" heter högra målningen.
Det var lite svårt att ta kort på dessa tavlor, men får duga.
Jag tycker om att måla efter känsla. Det ska inte vara för uppenbart.
Man ska läsa lite mellan raderna. Färgerna i sig skapar ju känslor, djup och historia.
Tittar man på högra tavlan tex, så kan man se tre personer om man tittar.
En mamma, en pappa och ett barn i mitten. Det är som att de håller om varann. 
Man kan nästan se dom dansa i ring.

Jag har haft några foton på konstutställning på museeum för några år sen, 
men även min egen-producerade musikvideo var med på den utställningen.
Jag har även ställt ut nån tavla på museem, men ingen av de som visas ovan.
När jag står och tittar på stafflier, färger, taveldukar och sånt i butiker ibland,
så kan jag sakna att stå och måla. Har ju gjort det titt som tätt genom livet.
Inte bara tavlor som de ovan, utan målat av saker och miljöer med.
Jag har många ggr suttit i fönstret och målat av något jag sett ute,
eller suttit i trevliga miljöer utomhus och målat av nått hus tex.
Finns som sagt mer konst i källaren och det ska jag ju så klart spara på.
På estetiska utbildningen jag gick, så var ju "foto, film & video" min inrikting,
men även övrig konst stod på schemat. Vi stod bl.a en del i ateljén och målade.
Vi drejade och sånt mkt med. Kul med såna här ämnen,
och det är sånt som alltid kommer att finnas som en del av mitt liv.
Jag har lixom bara lite uppehåll emellanåt.

Inga kommentarer: