torsdag 15 december 2011

Weekend ★

I söndags var det 3 advent. Även denna helg har spenderats med en vän.
Det blev att ta spårvagnen till Hageby på senare lördag eftermiddag, för att handla.
När man ska upp riktigt tidigt på advents morgonen, så är det bra att ha allt hemma.
För som jag ju skrivit, så går jag gärna upp riktigt tidigt just på advent.
.
Bakning stod på schemat även denna advent och vi valde att göra nya lussekatter.
De som bakades på 1 advent blev så himla perfekta att man ville ha Mer.
Men ugnen var visst mer Sotig än Tänkt, efter den droppande lasagnen härom veckan.
Märkte detta på fredagen nämligen, då jag hade igång ugnen.
Köpte därför hem lite ugnsrengöring och sen blev det att städa på lördag kväll.
Ugnen blev ren och jag dammade, dammsög och moppade golv.
Skönt att ha städat innan advent. Extra njutbart med advent då.
Tog även fram min mörklila matta, från källaren. Den är tillbaka nedanför sängen nu.
.
Efter städning och allt denna lördags kväll, så blev det LCHF godkänd efterrätt.
Hallon och 40 procentig vispgrädde dvs. Samt tv underhållning.
Fuskar så klart en del nu i juletider, men för magens skull,
så kan jag inte fuska alltför mkt med att äta godis och annat jule-onyttigt.
Till efterrätten blev det också en julfilm som gick på tv, "En lysande jul".
.
.
.
Söndag
Det blev lite senare läggdags än tänkt på lördagen, men vad gör det.
Uppe kl 05.18 var man iallafall och det första som laddades var kaffe.
Vi körde även igång med degen till lussekatterna rätt så direkt.
Degen ska ju jäsa sen också, så lika bra att fixa innan solen går upp.
Julmusik strömmade ut i hela lägenheten så klart. Ett Måste till julstök och advent!
På tv gick "Den oändliga historien". Lite juligt, så fick vara på i bakgrunden.
Precis som vid bakningen den 1 advent, så gjorde vi 3-satsig deg
och tog i 4st påsar saffran, för det är gott med mkt!
Vi la på lite extra tid på jäsning av deg bunken. Det är ju mer deg lixom.
Det blev inte lika många 'katter' denna bakning, men 35 st blev det.
.
Precis lagom till att sista plåten togs ut ur ugnen, så var frukosten klar.
Det blev risgrynsgröt med kanel, samt en julfilm som gick på tv.
Efter gröten provsmakades så klart lussekatterna, ihop med julmust.
Julgodis har jag alltid framme i glasskålar, på advent och jul.
.
.
Det var skönt att se lite film och bara koppla av en stund.
Det blir ju lite fart och fläkt att baka och hålla till i köket lixom.
Lite jul underhållning på tvn vart det också.
Tog även fram mina Bukowski nallar. Den lila mattan jag nämnde, ser ni med.
.
.
Jag började sen att sminka mig lite. Man vill känna sig fin på advent och allt.
Lutfisken låg och tinad i köket och vi passade på att gå ut med Wilmer.
Han behövde ju få lite egen tid också.
Strax efter kl 16 kom vi hem. Då var det dags att börja med maten. 
Lutfisk, potatis, vit sås och julmust. Mums!
Wilmer fick en extra mumsigt hundben och julmusiken sattes på igen.
Det var nu mörkt ute igen och värme ljus tändes så klart i hela lägenheten.
.
.
Efter maten så blev det bara julgodis och tv resten av kvällen.
Trots att det är milt väder, så vart det en ganska trevlig, men också skön advent.
Eftersom man var uppe strax efter 5 på morgonen, så var man också trött.
Vi skiljdes åt vid 22.30, jag var uppe en stund extra,
men sen var det riktigt skönt att sova lite.

1 kommentar:

Tiggir sa...

Jag har inte haft tid att backa denna månad..Men men! Ser och låter jätte mysigt ut..
Har en liten 4:e advent mys tankar i huvudet som jag tänger göra!

Pöss pöss