onsdag 14 september 2011

Sjuka


Efter att ha vaknat varje morgon i en vecka och känt mig krasslig, 
influensig, slemmig, lite hosta + öm i halsen... Men som aldrig helt bröt ut.
Så kunde jag konstatera att det brutit ut på söndag kväll till slut.
Mysbyxor, innetofflor, filt och soffan + varm blåbärssoppa om kvällarna.
Blåbär håller en frisk, stöter bort bakterier och stärker immunförsvar.
Det är även nyttigt för magen.
Köpte även hostmedicin idag. Så nu är det bara kämpa sig frisk.



Inte nog med att jag försöker kurera mig från influensa...
Så blev Wilmer sjuk i måndags.
Det började på morgon med att han skrek till då halsbandet skulle på.
In på eftermiddagen så märkte jag fler konstigheter....
Han lutade huvudet på sned, samt skakade ovanligt mkt på huvudet.
Ena örat hängde slappt också. Hängde inte alls med som det friska örat.
Jag förstod att något är fel och undersökte det på måndag kväll.
Det luktade fotsvett för det första, vilket ju är första tecknet på att nått är fel.
När jag sen tittade in i örat så såg det inte bra ut.
Bruna klumpar i örat, typ öronvax i brun färg. Var även rött i örat.
Jag tog bort de bruna klumparna innan fotot nedan togs:




 När vi vaknade upp på tisdagen, så kollade jag örat direkt igen.
Nu såg det mer gult och väldigt vattnigt ut. Det hade blitt sämre.
Det blev sämre och sämre också, så fick jag boka tid hos veterinär.
Veterinären tyckte det såg värre ut än han trodde,
så fick han besätta Wilmer i något slags sov tillstånd.
Det blev undersökning, sprutor, rakning av päls, örondroppar, någon salva osv.
Även prover under mikroskop blev det.
Till slut fick han en Till spruta som var en uppvakningsspruta ur sovtillståndet.


Veterinären pratade om svamp, om allergi och diverse olika.
Men enligt prover så hade han inget av det. 
Han bedömde det först som svår öroninflammation.
Men så pratade han även om Andra sjukdoms symptom, 
men nämnde att då brukar dom ha exem på fler ställen av kroppen. 
Vilket fick mig att komma på hans exem på magen,
som jag ju tolkat som värme exem, som hundar ju kan ha på sommar.
Jag frågade om det har ett sammanhang och det Kan det ha, men inte helt 100.
Han tyckte det var väldigt bra att jag nämnde exemet på magen,
för nu måste han behandlas på annat sätt än tänkt.


För att försöka korta av allt, så är det svårt att veta exakt vad han har.
Kommer hålla kontakt med veterinären och det blir återbesök sen.
Han fick 3 sorters mediciner på recept. Dessa ska tas morgon och kväll.
Han ska också bära tratt, så han inte kan klia på mage eller öra.
Han har blivit sjuk fort sen detta startade i måndags.
Ja ni ser ju dagens foto ovan.

Nu ska vi kämpa med att bli friska båda två här! Cya!

3 kommentarer:

Tiggir sa...

Ni båda får krya på er..
Hoppas att Wilmer's öra blir bättre snart och du med!!

Så från Lotus och Fritz och lilla mig en STOR KRAM

Krya på er

Hemmet Är Min Borg sa...

Hoppas nu att ni blir bra snart ,inget kula att vara sjuk inte
pöss o kram

Nattsol sa...

ingen billig historia det där.. synd om vilmer. hoppa han blir frisk snart. det är dyrt att ha hund ibland:/