måndag 17 januari 2011

Better choice

.
Intro
Min stationära dator är en HP TouchSmart.
En cool och modern dator. Dom har haft med serien i "Sex and the city" bl.a.
Min TouchSmart krånglade lite smått första året...
Men problemet löstes genom att formatera om datorn.
Tyckte dock att datorn krävde formatering lite väl ofta...
När min 1 års garanti precis gått ut, så började problemen dessvärre bli större.
Det funkade inte längre att Bara formatera....

Den fick komma till HP service, men inget fel hittades och inget lagades.
Då jag fick hem datorn igen och problemen kvarstod,
så fick den åka till service igen, men denna gången till Media Markt service.
Dom finner inget fel, provar Allt, inget hjälper... Den går inte laga!!

Nu sitter jag här, men en TouchSmart som är 2 år gammal,
men inte funkat på 1 år nu och som INTE går att laga.
Garantin gick ju ut precis innan datorn krånglade mer på riktigt,
och här sitter jag med en trasig dator i andra rummet....
14.000 är kastat i havet, jag får ingen ny dator,
och än så länge inget tecken på att jag får ersättning heller.....
Måste alltså från scratch, spara ihop till en helt ny dator. 
 
Kan dock inte acceptera denna behandling,
så ett mål i dagsläget är att iallafall få ut en bra ersättning,
och sen gå till ANNAN butik och köpa mig en ny dator för ersättningen.



Strunta i Garanti
Detta året som datorn vart på service och allt,
så har jag fått höra att det pratats om hur dumt det är med butiks garanti!
Butikerna lurar på kunderna att ta en tex 5 års garanti för nästan tusen spänn,
när man ju kan få egentligen samma hjälp via hemförsäkringen!
Man väljer bara att få "allrisk" i sin hemförsäkring. Billigare!

Jag kollade upp min hemförsäkring idag och läste på Folksam's hemsida.
Dom har allrisk, och även allrisk extra...
Att ha Både och ger bl.a högre ersättning, samt lägre självrisk.
Allrisk täcker även olyckor som om man tex spiller man kaffe på datorn, 
tappar mobilen från balkongen... osv osv.
En garanti i butiken täcker knappast en fuktskada ju!

Man får alltså samma som garanti egentligen, men lite bättre och billigare.

Jag ringde Folksam idag och pratade med dom.
Jag beställde "allrisk" och även "allrisk extra" på min hemförsäkring.
Detta gäller från och med idag, så händer det mina prylar nått,
så ska det gå lättare att nu lösa i framtiden.
Vad fick jag ge för detta dubbla skyddet då?? Jo, 40 kr i månaden bara.
För den skitsumman tar man väl Gärna dubbel allrisk?

Inga kommentarer: