lördag 23 oktober 2010

♥ Invigning ♥

.
(Sorry, detta inlägg blir långt)
 
 Invigningen för nya spårvagns rälsen som dom byggt ut,
började i torsdags, men det är ett flerdags event.
Mkt skulle hända på lördagen, så här såg dagen ut!

 
Jag gick upp kl 7 denna lördag och efter duschen 
så tog jag mig en stund med kaffe, Nyhetsmorgon och slö surf.
Sen gjorde mig i ordning därefter.




Linda kom hit vid 10 och vi gick sen iväg mot stan för att möta upp Nettan.
Jag hade bett Linda att ställa bilen, så åker vi spårvagn istället.
Det är ju invigning av nya spårvagns sträckan 
och all åkning under lördagen är gratis.
Linda åker ju aldrig spårvagn längre och det var länge sen nu, 
eftersom hon ju har bil. Så blir ju lite extra kul för henne också tänkte jag.


När vi mötts upp, så gick vi mot sönder tull för att kliva på spårvagn.
Vi åkte nya sträckan mot Hageby, där vi klev av.
 
 
 
 
Mkt som hände och vissa arbetare var klädda till finare kläder.
Lite äldre stil på kläder, tex tidigt 1900-tal.
Ett tåg tuffade också igenom Hageby's köpcenter med gratistur.


Har ingen bild då vi spelar wii med killen i röda byxor.
Fotot till höger ovan, ser vi hur andra spelar wii.



Bingo Rimér och Håkan Hallin skulle signera böcker vid 11.30
och medan vi väntade på dom så fick man spela wii intill.
Vilket vi provade då dom ändå frågade oss.
Vi spelade med en av killarna i personalen och han berättade hur vi styr.
Så vi vart fyra alltså, som spelade.

Bingo och Håkan kom dök plötsligt upp genom att säga "hejsan" tydligt.
Håkan gick rätt så direkt fram till oss och visade sin bok.
Dom var glada och trevliga och lätt att komma till att prata med.
Vi fick även foto ihop med dom. Nedan ser ni några av fotona:


Jag ser lite trött ut på korten för jag lite tittar neråt.
Kunde dragit ner den svarta tröjan lite också ser jag, men strunt samma *hihi*


Bingo har ju lite varit en förebild för mig, eftersom han ju är nog 
Sverige bästa fotograf och jag har studerat foto, film och video.
Han var fotograf förebilden lixom.
Sen imponeras jag lite av hur han lyckas så bra med livet.
Höga drömmar och han uppfyller dom.
Han har levt ett liv som inte många svenskar gör. Inspirerande.
Har skrivit med honom nån gång förut faktiskt, men kul att träffa också.
Ja, det var kul att träffa dom båda faktiskt!



Vidare...
När vi kände oss klara med att stå där och prata vid Bingo och Håkan,
så gick vi vidare och vi gick mot tåget.
Dock var det sista rundan på en stund och tåget var fullt den rundan,
så vi fick isåfall åka det där tåget efter Nanne Grönwall's uppträdande.
"Jaha, en tur sen då kanske" ..tänkte vi och gick mot scenen.

Kl 12 så klev Nanne upp och hon sjöng några låtar.
Skön och glad energi som alltid och vi stod och både sjöng och dansade öppet.
Väldigt många log stort åt oss och vi spridde glädje!
Dom tyckte det var härligt att se oss sjunga och dansa. Positiv energi helt enkelt.
Blev några foton, men här ser ni några av dom:
 


Det var sen signering med Nanne.
Bingo och Håkan stod fortfarande kvar bakom oss, så dom var där ett bra tag.
Vi gick fram till signering för att få foto på Nanne.
Bad inte någon om autograf. Ett foto räcker lixom.
Har dock Nanne's autograf sen länge tillbaka...




När vi kände oss klara där, så gick vi vidare igen.
Vi hade tänkt att ta fika/nån matbit, så nu kände vi att det var dags.
Det blev att vi gick till "Matbiten". Vi faktiskt sittandes där i nästan 3 timmar.
Vi pratade, skrattade och hade det allmänt trevligt.
Det var modeshow på scenen under tiden, som vi missade.
Vid kl 13 hade dom spårvagnsdop vid söder tull också, som vi inte gick på.
Karlsson på taket skulle flyga över stan och allt i den cermonin.
 
 
 
 
Ja, nu var klockan 15 då vi fikat klart så gick vi ner till "Arken zoo" och tittade.
Ja sen började klockan dra i väg mer och mer, och Wilmer är ensam hemma.
Så dags att bege sig hemåt. Vi ville så klart åka nån av de äldre vagnarna.
Var ju även nostalgi spårvagnar i rullning denna invignings dag.

Några nyare spårvagnar åkte förbi, men vi valde att vänta.
Vi ville åka en av de äldre som sagt.
Det kom några äldre, men vi hade sett en viss typ av modell som intresserade!
Spårvagns personalen hade kläder från förr också, så var lite historia.
 
Vår vagn kom och vi valde att stå ute, som man ju kunde med den vagnen.
Det skramlade och lät av den gamla vagnen och vi stod sen med personalen.
Jag frågade hur gammal vagnen är och så... 
Dom sa den är från 1902 eller 1904. 
Dom sa också att den grå outfiten, som ena killen hade, 
den hade man på den tiden. Det ska finnas en hatt till kläderna också då...
Han hade inte den dessvärre.
Den outfiten gubben hade var lite mer "modern", än den gråa.

Vi följde med vagnen upp mot Navestad, där den sen vände.
Sen följde vi då hela sträckan och klev av vid Söder tull.
Fick dom här fotona nedan. Intressant att uppleva lite historia så här!



Där i bak, där spårvagns gubbarna står i sina gamla kostymer...
Där i bak stod vi. Kändes kul att uppleva "gammal tid" faktiskt!
Ovanligt att stå ute så där. Man är van att endast vara i vagnar.



Så där ja...
Vi gick en bit ihop genom city och väntade in Nettans spårvagn.
Hon skulle åka med annan linje alltså.
Sen behövde jag köpa lite godis, så jag och Linda kollade Hemmakväll,
men var rätt dyrt där så vi gick mot Gottoteket istället.
Vi fick gå tillbaka genom stan alltså, men gjorde inget.
Vi tog vägen genom alla köpcenter.

Stack sen in och köpte en 3.5 öl på coop också.
Tänkte unna mig den ikväll faktiskt. Måste packa också ikväll.
Imorn reser jag ju och har inte packat än.

Linda hämtade sin väska hemma hos mig, 
hälsade på en GLAD Wilmer och sen åkte hon hemåt.
Blev 7 mkt trevliga timmar på stan denna lördag och jag är super nöjd!
Väldigt trevligt och kul! Absolut igen tjejer!

2 kommentarer:

Hemmet Är Min Borg sa...

wow vilken trevlig dag ni har haft, verkligen roligt,det var ni värda
kraam

Tiggir sa...

Hihi ja det var kul=)
Gud var glad Wilmer bliv!!
Bamse kram o tusen tack=)