onsdag 15 september 2010

Nya tag!

.
Rehabilitering
Jag kom hemifrån Lidköping den 7 september, sent.
Började redan dagen efter, att ta mer seriösa promenader med Wilmer.
Han är ju stressad och osäker av sig och även hans syskon är det. 
Fel på avel på nått sätt. Men så som i har haft det så går det inte att leva. 
Vi måste jobba mer på trygghet och lugn!

Sist jag var i Lidköping på besök var runt Midsommar.
När jag sen kom hem till Norrköping igen 
så led jag av stark migrän i en hel vecka.
När migrän försvann så började jag ta mina promenader med Wilmer.
Vi ska jobba på att vara trygg ute och då i alla miljöer. Inga mer utfall.
Utfall görs ju av osäkerhet, så han måste bli mer trygg.
Jag kom på en 'teknik/metoder' på hur jag hanterar hans panik-attacker...
Dessvärre så skadade jag handen efter bara några få dagar.
Var skadad i handen rätt så rejält i ca 6 veckor, 
så kunde inte promenera en stressad hund.
Att dessutom försöka rehabilitera en ostabil hund 
om man själv inte är fullt stabil, är svårt.

Hur som helst, efter varje morgonkaffe, så går jag ut på en promenad.
Har gjort det sen jag nu kom hem förra veckan.
En timmas promenad med Wilmer, minst.
Det går rätt bra! Inga direkta utfall längre, utan mer stress bara isåfall.
Jag kör med den 'teknik' jag kommit på och det fungerar bra.
Lättare att promenera Wilmer nu och mindre problem ute.
Nu kan vi lättare njuta av promenaderna. Förut såg jag dom som problem bara.
Vad för 'teknik' och 'metoder' som fungerar för oss, 
det kan jag skriva i annat inlägg.




Söndag
Har inte tagit foton så mkt under veckans promenader, 
men i söndags så gav jag mig ut för att leta höst-tecken. 
Så kamera följde alltså med. Här ser ni lite höst foton......
 
Söndagen var mulen, men torr och väldigt varmt.



Jag gillar inte korthåriga katter egentligen, men denna rasen gillar jag.
Dom är också fina med sina blå ögon och mysig teckning i päls.
 
 
 
Nåja, mer foton från söndagens höst promenad:
 
Vi pausar ju även ibland under våra promenader.
Stannar till, njuter av omgivningen. 
Sen är ju passivitet är ju också bra övning för stressad hund.



Mer foton från vår höstpromenad:



 
Söndagen var en skön och rejäl promenad!




Måndag
Måndag så gick jag promenad med Maria, men det har jag inga foton på.
Var dock en skön runda med höst sol och fina löv.
Vi var ute exakt 2 timmar, så en rejäl runda!

Senare på måndagen så träffade jag Linda.
Vi fikade som sagt (finns annat inlägg om det) och pratade,
sen började "Lite Sällskap" med Filip och Fredrik på 5an.
Detta såg vi och då ser jag att min klasskompis från gymnasiet är med.
Ja hon är alltså med i tv programmet. 
Detta är nu Andra gången. Andra programmet jag ser henne i på tv.




Onsdag
Efter frukost som vanligt, så gick jag och Wilmer ut på vår runda.
Varje dag, samma sak. Bra att hålla det vid liv.
Vi gick mot Oxelbergen denna gång. Vi går olika rundor varje dag, för variation.
Vi stannade till i parken, den intill Odalgatan.
 
 


Där ställde jag Wilmer på bordet och började först borsta igenom pälsen
och därefter tog jag Furminator, som tar bort endast död päls.
Den sliter inte, utan bara tar bort det som redan är dött.
Bäst att borsta utomhus, då det blir hår överallt inomhus.




Sen fortsatte vi promenaden och gick igenom hela parken och runt området.
Det blev en skön, solig runda på 1½ timma. Väldigt skönt!
Hade ingen digital kamera med mig, så dessa foton är tagna med min mobil.

1 kommentar:

Hemmet Är Min Borg sa...

bra att det verkar fungera bättre nu, det syns på han oxå ,lite mera bekväm nu, men fortsätt så, så kommer det gå bra tror jag,
puss o kram på er från oss