torsdag 16 september 2010

Inför valet

.


 
Har tittat på tv4's "Utfrågningen" idag också.
Igår var Alliansen där och fick svara på frågor och idag de Rödgröna.

Blev lite små besviken på de rödgröna faktiskt....
Dom verkade trötta. Förståeligt, men inte så bra nu innan valet.
Dom kändes inte så förberedda. Visst det 'smälte' ju bort mer in i programmet,
men ändå så tänker jag på helheten.
Visst kan man ha en dålig debatt. Har ju de alla partierna ibland.
Vem har inte en dålig dag lixom?
Alliansen fick en lite halvdann början igår. Hägglund hade dåligt humör
och Björklund kände sig hotad vad man än sa....
 
Jag tycker bara att de rödgröna har Mer att bevisa.
Många vill heller inte rösta rödgrönt pga att Mona är kvinna,
eller att kommunisten Lars Ohly är med i det rödgröna.

Jag känner inte att något parti är perfekt...
Det finns områden jag inte håller med i på båda blocken.
 
 






Blåa om de röda?
De som röstar blått anser att alliansen ger dom mer pengar i lön.
Ja de som arbetar alltså. Dom får bättre lön än dagsläget.
De anser att de rödgröna "tycker synd" om folk för mkt.
Att de rödgröna är ett bidrags-parti och dom ogillar att bensin höjs med röda.


Röda om de blå?
De som röstar rött anser att moderaterna är ett "rikemansparti".
Att de blå ger de som Har, mer pengar och de som Inte har, mindre pengar.
De rika får mer och de fattiga får mindre alltså.
De som röstar rött tycker att de blå inte ser de som har det dåligt.
De som är arbetslösa eller som är sjuka.
De blå vill pressa de som har det dåligt och vill ge de fattiga mindre i plånboken.





Vidare
Ja det är svårt detta. Inget parti är heller perfekt.
Jag hörde nyligen en man i radio. Han jobbar på arbetsförmedlingen.
Han sa att han fått nån tusenlapp mer i månaden sen alliansen tog över 
och programledare uttrycker sig; "Ja men då är väl du nöjd, då du får mer?"
Han svarade henne så här; "Jag ser folk dagligen som mår riktigt dåligt.
 Dom har fått det sämre och har blivit rätt många av dom.
Nä, då ser jag hellre att den där tusenlappen extra jag får idag,
går till att jämna ut så Fler än jag mår bra och har det bra"


Ja det är svårt. För de som arbetar får ju förmodligen bättre lön.
De finns de som hellre tänker på sig själva av dom
och struntar i att det blir sämre för de som har det dåligt redan.
Sen finns det dom som arbetar och fungerar som han på ams, 
som jag skrev om ovan, och tänker på Hela Sverige istället för egen ficka bara.







Norrköping
Då jag promenerar med hunden runt om i Norrköping,
så ser jag ständigt plakat och affischer här och var.
Alltså som vanliga människor har satt upp.
Norrköping är en stad som regeras av sossar. Det märks.
Många affischer jag ser, handlar om hur stadens medborgare ogillar alliansen.
Men inte hat heller, utan rädsla inför att högern kanske vinner.
Dom vet att dom får det sämre med alliansen helt enkelt.


Fanns så klart många olika åsikter och alla verkade vara besvikna på alliansen.
Har inte tagit foton på affischerna,
Men på en reklam affisch tex, så fann jag detta klistermärke:



Verkar som vissa är besvikna med 'rikemanspartierna', ja 'högern' alltså.
Jag skulle vilja uttrycka mig till att dom tar från fattiga och ger till rika.
Eftersom högern ju vill att de som står upp, ska ha mer i plånboken,
genom att sänka skatten till dom som arbetar.
Vilket också gör att de som inte står upp, de sjuka och arbetslösa,
helt enkelt får Mindre i Sin ficka att leva för.
 
 
 
 
Personligen så ska jag rösta på söndag.
Man öppnar väl inte julklapparna Innan julafton?
Jag är rätt säker på mitt val, även om jag inte håller med i allt, 
så är det ju vilket parti ändå som kan passa bäst in ändå.
Jag följer debatterna nu innan valet, som jag brukar.
Vill se deras sista ord, hur dom svarar då dom blir ställda mot väggen osv.
Det är ju trots allt nån av dom som ska 'bestämma' Min framtid!
Blir ju så på ett sätt ju.

Igår var det alliansen i programmet "Utfrågningen".
Idag var det de rödgröna som sagt.
Imorn ska jag se igen och då är det BÅDA BLOCKEN mot varann.
Alltså alliansen mot de rödgröna.
På lördag är det sen Mona Sahlin, mot Fredrik Reinfeldt.
Det ska jag se också. Sen följa all debatt på 4an på söndagkväll såklart.

Inga kommentarer: