onsdag 14 juli 2010

Komplicerad resa!

.
Som ni såg i förra inlägget, så tog jag vara på solen i måndags. 
Skulle ju resa hem till Norrköping samma kväll.
Satte mig ute på verandan och försökte njuta av sol och utsikt.


Därefter gick jag upp och duschade en kall dusch.
Blev korv med bröd efter, som mammas hunnit köpa medan jag duschade.
Passade också på att pussa och krama Alwin, som jag inte kommer se på ett tag.






Hann att bli varm innan vi hann att resa typ.... typiskt
Vi åkte in i Lidköping för att hämta upp min syster.
Det blåste på Wilmer under vägen till syrran och att hon skulle med,
gjorde Wilmer otroligt Glad, hon betyder såååå mkt för Wilmer!


Sen åkte vi mot Skövde. Klockan var runt 17 tiden.
Syrran skulle kolla på skor inne i Skövde centrum, men jag och mamma
åkte till Biltema, plantagen och sen Maxi.
Vid biltema började det att regna, så jag klev ur bilen.
Skönt att stå i varmt sommarregn! Åskade också.
Var inte så mkt regn som kom, men skönt det lilla som blev.








Tågstation, Skövde
På Maxi köpte jag lite godis att ha som färdmedel på tåget.
Syrran satt vid tågstation då vi kom.
Vi fick på perrongen höra att mitt tåg är försenat och dom hänvisade oss
resenärer att istället åka med ett annat tåg.
Jag frågade en tågkille i gul väst och mitt tåg skulle vara 1 timma försent,
så alltså Måste jag med det andra tåget för att sen i Katrineholm,
hinna med det andra tåget jag ska byta till där. Som leder till Norrköping.






Tåget kom, det som jag istället skulle åka med.
Klockan var nu strax innan 20 och jag fick väldigt hastigt krama mamma hejdå.
Syrran hjälpte mig med packning på tåget och en mkt snabb kram
hann vi att få till för situationen blev väldigt hastig i sig.
Alla resenärer från mitt tåg, skulle ju plötsligt knöka sig in på ett annat.
Så det blev lite stress även för personal att få ihop allt.
En biljett gubbe verkade inte palla pressen för han svor och skrek 
åt en resenär som inte flyttade på sig. Han sa även på engelska "Can you MOVE".
En annan resenär sa till biljettgubben att han kanske inte förstår...
Men biljettgubben hävde då ur sig rätt så fult;
"Han kan väl för Fan flytta på sig för det!!"

Jag fick hålla Wilmer undan från två tjejer med varsin hund,
för de hade hanar som INTE gick ihop med andra hanar nämligen.
Wilmer går ihop med Alla djur, 
men jag vill ju inte att de andra 'käkar upp' Wilmer precis.
Dom verkade ha lite problem med den ena hanen som var en gul labrador.
Han verkade klumpig, stökig och i vägen överallt.
Han såg ut att vara tung att hantera dessutom.
Wilmer skötte sig bra på tåget som alltid.
Kan lägga ifrån mig kopplet och somna om ja vill.

Tåget stannade vid ett ställe pga spårarbete....
Gick även långsamt pga tekniska fel, så dom kunde inte köra fort.
8 minuter efter i tiden fick jag höra att vi var. Shit!
Då hinner jag ju inte med mitt tågbyte i Katrineholm ju!
Högtalaren i vår vagn fungerade inte heller, så vi kunde inte alls höra 
vad dom ropade ut i högtalarna
Men en biljettgubbe som gick förbi, gjorde att vi kunde meddela att 
vi inte får information för våra högtalare är trasiga 
och då ropade han ut separat till vår vagn istället. Tack!
Han sa att dom väntar på info från mitt tåg, om ifall de kan vänta eller inte.
När jag nästan var framme i Katrineholm så fick jag höra att vi som 
ska till Linköping och Norrköping, har en buss att vänta istället.
En man med gul väst skulle guida oss.
 
 
 
Tågstation, Katrineholm
Frågade om vilken buss som var menad till mig och den stod 
redan på plats bakom stationen.
 Busschauffören var en glad och trevlig person och han sa att det 
vart kaos hela dagen. Sena tåg för att tågen inte kunnat åka full hastighet.
Han tog min packning och placerade i pack-utrymmet. Sen var det bara vänta.

Han sa att vi väntar in ett Till tåg med resenärer som ska med bussen.
Vi fick vänta en hel timma!
Jag rastade Wilmer intill. Där fanns en mysig liten park 
med blommor i mina färger. Lila och rött tillsammans. 
Samma kombination som jag har hemma. 
Jag gick in i bussen och väntade sista halvtimman på bussen.
Det var en fin buss där bagaget ligger under bussen och 
man sitter i stort sett lika högt upp som en våningsbuss.
 Det fanns säkerhetsbälte på varje säte och två tv-apparater inne i bussen.






Harry's låg intill med en uteservering och det satt folk där och drack öl.
Snacka om att man hellre suttit där. Men man visste ju inte heller Hur lång tid
det kunde ta innan det där väntade tåget skulle komma. 
Tog en timma, men det visste man ju inte Då.

Tog några foton, för jag va rätt uttråkad. Ville bara hem.
Trött var jag också och ögonen började bli som sirap...



Bussen
När det andra tåget kommit, efter en hel timmas väntan,
så klev de nya resenärerna också på bussen.
Vi blev en full buss och kunde nu åka från Katrineholm, till Norrköping.
Bussen släcktes ner då den var i rullning.... Istället tändes ljusslingor i taket.
Gröna ljusslingor som satt uppe i gången av bussen. Mysigt.

Buss tar ju längre tid än tåg, så än var vi inte hemma.
Från Katrineholm gick bussen strax innan 22.
Normalt sett om hela dagsresan gått som planerat, 
skulle jag varit HEMMA 21.30.


 
Framme i Norrköping...
Det var jag vid 22.35 och nu behövde jag ta spårvagnen hem.
Då ser jag på den digitala skylten att spårvagnar ersätts 
med buss pga spårarbete, men varken 2an eller 3an's nummer fanns ju med!
Gick inte se om och När jag kan ta rätt buss hem. 2an skulle jag med.
Jag ställde mig med Wilmer och packning och väntade.....
Plötsligt kommer 3ans buss och den var inte med på digitala skylten.
Den digitala talar om hur lång tid det är kvar till buss och spårvagn ska åka.
Men nu fick jag ju gissa att den nog kommer snart, den jag ska med.






Efter att ha stått där i en halvtimme, ovetande för ingen information stod....
Gäspande och extremt trött! Ögonen var som sirap och dagen hade varit lång....
Så ser jag äntligen 2an komma som buss och jag kunde nu komma hem!



Hemma
Jag var hemma vid 23 på kvällen. Alltså 1½ timma senare än tänkt.
Massa besvär hit och dit, som gjorde resan extra lång.
Inte kul när problem efter problem händer. 
Trots att allt löste sig, så var det mkt väntan överallt.
 
När jag skulle in i min trapp med all tung packning,
så börjar grannar bråka med varann......
Han verkade både svartsjuk och 'psykopatisk' och dom hade två barn med sig.
Hon fick förklara sig om varför hon inte svarat honom
och hon bad honom gå, men han vägrade.......
Där stod jag och försökte ta in min packning och dom står och bråkar.
Ena barnet var i en vagn och andra var kanske 5 år gammal, en dotter.



Väl inne.....
Det första jag såg var att En av mina afrikanska väggmasker i trä,
låg på golvet och hade lite gått sönder också.
Tänkte att spiken måste gett sig pga tyngd tex, 
men spiken satt så fint kvar på väggen.
Kollade lite om hur det hade kunnat gå till, men ramlat ner är omöjligt.
Träbiten som hade gått av, går att limma ihop, 
men ändå konstigt hur masken hamnat på golvet....


Nåja, Ringde mamma som undrade hur allt gått.
Försökte också starta datorn, men då ville inte internet igång. Suck.
Jag har LAN via en trådlös router och routern begärde ett lösenord.
Mamma fick söka på sin dator, för att se hur man kan få fram sånt lösen.
Jag skriver ju aldrig i lösen annars, så vet inte vilket det ska vara.
Tills slut så fick jag i ordning på det, men oj så många problem denna dag.
Fick trycka på reset på routern och sen improvisera.






Det var OTROLIGT varmt och kvavt i min lägenhet,
så fick genast bege mig ner i källaren för att hämta upp min golvfläkt.
Mamma var med i luren hela tiden.
Wilmer tyckte också det var skönt med fläkten! Även fönster öppnades så klart.
Wilmer la sig i min säng, extremt trött även han.
Men fläkten framför sig så njöt han massor!


När jag gick ut på Wilmer's sista kiss, så tittade jag upp utanför porten.
Såg lite kul ut med alla som vädrar med fönsterena ut på nästan 90 grader haha!
Ser ut som keps -skärmar som sticker ut!
Blev tvungen att gå in och hämta kameran för det såg lite kul ut hehe
Svårt att få fotona att visa på ett bra sätt vad jag såg, men nåja





De som inte vädrar på detta 'keps-skärm' -sättet,
har nog golvfläktar och sånt, eller t.o.m Air Conditioner (luftkonditionering).



Skönt att efter en lång dag med problem, bara få vara lite.
Trött som 17 var jag denna måndag.

2 kommentarer:

Hemmet Är Min Borg sa...

ja jösses vad krongel det var med alla tågen ,och är fortvarande enligt nyheterna, jaha så såg det ut med alla fönstren hahahahahah
kraaaam

Purple Kitten sa...

GUD vilket bängel för o ta sig hem! Ja, dom håller på med spårarbete här, därför är spånkorna inställda, till när vet ja inte. Dom har varit det ett tag. Så dom rutterna får man ta sig med buss ist! Hoppas du haft det bra där ändå =) :D KRam!