fredag 18 juni 2010

Oliver - Beslutet

.
Ett enormt beslut som jag länge har funderat över.....
Bad om råd på perser.ifokus och på onsdagen (9/6) kände jag mig säker.
Oliver skulle få byta hem. Omplacering av min perserkatt.
 








Varför??
Jag flyttade hemifrån för 7 år sen nu. 1 maj om jag minns rätt.
Strax efter inflytt, så kunde jag åka ner till Skåne och hämta min lilla kattunge.
En cream-tabby-vit liten perser som väntade på att bli 8 veckor,
så jag kunde hämta honom.
 
För 7 år sen så var jag ju i en ålder där det händer mkt.
Jag ville ha sällskap så klart, men också älskar djur.
Hade haft perser innan, men som dessvärre dog av tarmvre vid 7-8 års ålder.
Den katten hade vi då jag bodde hemma alltså.
Så trivdes med perser som raskatt.

Men sen blev man mer vuxen och hamnade i en annan del av livet...
Svajade lite ibland mellan att kanske placera om Oliver...
Men jag lät mamma ha honom kanske 2 månader 
och märkte att jag saknade honom. Så jag avvaktade så klart.
Tänkte att det kanske var Det jag behövde... få paus att hinna sakna honom.




Livet fortsatte sen och ibland hamnade man i de där perioderna,
men däremellan var allt bra på flera sätt. 
Flyttar från Lidköping för att börja om i större stad, Norrköping.
Eftersom jag befann mig i en del av livet där jag lär vara sjukskriven ett tag,
så kunde jag också äntligen uppfylla min dröm att skaffa hund!
Det som jag pratat om ända sen barnsben!
Så en valp blev det 2008 och han tog så klart den mesta av tiden.

Jag kände mer och mer att även om jag Älskar Oliver,
så har jag inte samma tid över till pälsvård, ögonvård och städning av alla
dessa miljarder katthår som skapas varje timma.
Sen kände jag också att hund ger mer vänskap och glädje.
Tappade lite intresse för katt helt enkelt. Hund gav mig mer.

Svajade åter igen ibland, mellan att behålla eller inte...
Har verkligen Alltid trott att jag ska ha Oliver intill han dör.
Men det jag alltså tänkt på i detta Svåra Beslut, är att jag får inte vara ego.
Ska jag behålla Oliver, så måste jag orka med all vård som perser kräver.
Orkar jag det? Har jag motivering till det? 
Eller helt enkelt tappat intresset för katt? ...Ja många frågor att grubbla över.
Är detta bara en period som går över, eller är detta mitt Nya jag?







Som jag inled detta inlägget med.... så var det ett svårt beslut.
Jag bad om råd på en perser sajt och satte sen ut en annons.
Jag KAN ångra mig tänkte jag.
 
Det finns vissa få personer som inte kan förstå varför jag omplacerat Oliver...
Men handlar inte om att jag Inte älska honom.
Han var en del av min familj och beslutet var som sagt, Svårt!
Men man kan inte behålla nån BARA av kärlek! Man ska ge lycka med.
Han ska få den vård han kräver och inte BARA kärleken.
Så fick verkligen fundera på om jag orkar, kan och har motivering till det.

En bra person svarade på annonsen....
Den annons jag intalade mig själv att jag Kan ångra mig.
Det är inget krav att omplacera bara för annons är ute tänkte jag.
Men hon lät så bra och sen flöt det på.
Jag känner mig nöjd med beslutet och det var rätt för både mig och han.
Nu är han med nån som kan ge både kärlek och vård!


Inga kommentarer: