lördag 1 maj 2010

Världens bästa vårtecken

.


 
Är hemma igen från att ha tittat på första maj kortegen.
Vi gick iväg från mig, vid 13.30 och kom hem igen kl 15.40
Idag är det, som alla andra år, raggarfest på 1 maj.
Ledet höll på ett bra tag med bilar och vi stod vi d början av Kråkvilan.
Motorgården det vill säga, för er som undrar.

Jag och Linda promenerade rätt länge till vi fann Johan.
Nu skulle dom vidare till Lindö, och jag promenerade mig hem från Kråkvilan med Wilmer.
Riktigt kallt var det på denna långa, öppna gata. Blåste väldigt där.
Här mer i stan, så tar huset emot så det känns inte.
 
 

Ett rockabilly band i rullning - Bra musik spelade dom!




Bra väder har vi haft! Igår var det stillvind men istället regn.
Idag är det halvklart. Solen tittar allt fram mkt. Mulet däremellan.
Inget regn, men blåser gör det. Bättre väder än igår!



Wilmer hade näsduk, för att passa in bättre




En till sheltie såg vi!
Även den var iklädd en röd scarf! Just för att passa in bättre också.
Ägaren blev lika glad att se mig, som jag att se henne haha! Sheltie-ägar-glädje!







Skönt att vara hemma igen lite, då det var ruggigt kallt att gå på den vägen!
Den är väldigt lång och öppen, så korsdrag där.
Händerna var så kalla att jag inte kände dom. Men nu är jag hemma igen.
Får se vad som händer sen, men nu ska jag ta det lugnt lite.
Crusing är på gång utanför min lägenhet och ikväll är det raggarfest, så klart.
Min barndomsvän från Lidköping ringde när jag stod vid Kråkvilan (motorgårn)
och vi sa att vi håller lite kontakt om vad som händer idag,
så kan vi nog se till att ses vid nått tillfälle!





Wilmer visar hur haren sitter 
och Lotus visar hur man gör om man blir rånad! "Det är ett rån!"





Men nu ska vi se lite bilar också!
Är ju trots allt det som dagen handlat om, så jag lägger ut några utvalda,
så ger jag länk till resterande foton i slutet av inlägget. Blir för många att lägga upp här.






Den röda Buicken ovan, är en av mina personliga favoriter!
Årtal och allt! Love it!



Hur lever man?
Känns rätt så fel... och konstigt att inte vara MED, måste jag erkänna!
När man var med så knäppte man en öl redan på morgon....
Sen träffades man på klubben och tjöta runt lite, minglade.
Sen var det dags att ställa upp bilarna, redo för att åka karavanen.
Vår bil var först, för Nanen's Buick är en "frontbil" för klubbens "rykte" osv.
Så vi åkte först.

Musiken högt i bött! Glada fest humör!
Ciggen i näven och ölen i andra!
Efter kortegen var klar, så var det cruising all night long!
Folk från hela Sverige, var där med sina bilar, så klart och man åkte runt.
För er som inte upplevt, så försökte jag förklara så ni kan anta.

Från början så var det i Lidköping tillåtet att åka hur som helst runt torget!
Vi har ett runt torg, så man åker i en cirkel nästan, men rådhuset i mitten.
Det var Då tillåtet att parkera överallt runt om rådhuset och torget.
Vilket ledde till att man ställde bilen emellanåt, upp med kofforten och fram med ny öl!
På med musik och dansa intill bilen, mingla med andra bilar och nytt folk!
I denna raggarkulturen, så spelar det ingen roll om man känner varann eller ej,
för alla känner alla iallafall. Alla hälsar på alla också.
 
På kvällen var det fest på motorgården....
Ett eller två liveband, rock'n roll och rockabilly! (inte Helt samma sak).
Fullt i baren och fullt på dansgolv där alla sprätter med bena som man gjorde förr.
Alla har västar, jag också naturligvis... frisyren, boots och solglasögon!
Cruisingen fortsatte, så man åkte till motorgårn's fest och sen ut igen... osv.
 
 
 
Andra städer....
När ens egna stad inte hade cruising, så åkte man iväg till andra städer.
Då samlade vi hela Lidköping och mötte även upp andra raggare, eller såna som 
i Lidköping var icke medlemmar men hade en gammal jänkare ändå och ville åka med. 
Alla möttes upp och sen delade man bensin med övriga i sin bil.
Även dessa resor började festen på morgon så klart!
 
Man åkte då, ett redigt led iväg till den stad som hade crusisingen!
Sen åkte man hemåt igen på natten och var hemma ibland på morgon dessutom.
Aaaaaah!! Kan sakna det underbara livet ibland! Så himla sköna minnen!
 
 
 



 
Se alla övriga foton från dagens kortege!
Jag har tagit alla och dom finns HÄR!

2 kommentarer:

Hemmet Är Min Borg sa...

ja det var något speciellt trots allt, roligt med en till sheltie, det skulle vara kul med nåt mer sånt någon gång,
kram

Tiggir sa...

Tack för en under bar 1maj gumman=)
Men det var fan vad du svärde i mellan åt då=) Snygga bilder du fick på bilarna gumman!!
Bamse kram