tisdag 4 maj 2010

En heldag på stan




 
La på telefonen för en stund sen. Har pratat med mamma i 2½ timma.
Wilmer och Alwin bytte några ord med varann också. Dom saknar varann.



Återträffen
Igår träffade jag min barndomsvän från hemstaden, Lidköping.
Hon har vart här sen sent i onsdags och åkte hem idag, så nästan en veckas besök.
Men vi har inte sett varann sen Wilmer var valp, så nu träffades vi under en heldag.
 
Jag skrev även till C-A igår att eftersom hon ju bor hos dig under sitt besök,
så tänkte jag därför fråga dig om det är okej att jag "lånar" Tezz i några timmar.
Det var så klart okej, så jag bad henne stå vid spårvagns hållplatsen utanför där C-A bor.
Jag kom dit med vagnen nämligen och hon väntade in mig.

Vi gick direkt och tog ut lite pengar bara och sen promenerade vi genom Folkparken
och nu var vi på väg mot Färgargården.
Vi pratade på vägen och jag berättade om att dom inspelat en scen i filmen "Strul",
där vi gick just då och filmintresserad som hon ju är, 
så kan det vara intressant info för en småstadstjej.





Vi satt och fikade med Strömmen som utsikt och hon tyckte det var mysigt.
Berättade också om sommarens utomhusbio som är på stora gräsmattan intill fiket.
Att när solen gått ner, så startar filmen och man kan köpa popcorn från en rullande vagn i bak.
Man sitter på solstolar, eller på filt i gräset och det är en stor bioduk, berättade jag.
Som 50-talets drive in movie, fast utan bil då.

Efter fikat, så gick vi upp mot gatan för att hoppa på spårvagnen.
Nu var det dags att gå på stan och vi gick in i nästan alla butiker så klart.
Hon hade inte ännu varit inne i någon butik knappt under sitt besök, men det måste man ju.
Speciellt stort blir det ju för en ung tjej som kommer från en liten stad 
som inte ens är stort nog att ha ETT enda köpcenter.



Jag såg till att röra på kläder och sånt lite extra,
för att i kroppspråk visa henne att även Du hinner ta din tid i varje butik och kolla.
Ingen stress, helt enkelt.

Vi gick in i Spiralen och sen in på Linden, som ligger intill.
Sen blev Tezz hungrig och ville in på McDonalds, så det gjorde vi.
Sen fortsätta vi att gå inne på Linden, för vi var inte klara där inne. 
Hade inte ens kollat på övervåningen.
Sen gick vi över till Domino som är ett köpcenter intill. Det är 3 köpcenter intill varann i city.




Vi båda hade knappt sovit under natten...
I hennes fall så har C-A snarkat så pass högt varje natt att hon inte kunnat sova.
I mitt fall, så sov jag mellan 3-6, kanske.... knappt ens det.
Sen gick jag upp vid 7 på morgon för att se om rörmokaren kommer eller inte..
(Vilket han så klart Inte gjorde, så får väl ringa i dagarna)

Vi var hur som helst trötta i både fötter och skalle.
Så inne på Chilli, så provade vi alla de mysiga soffor och allt.




Vi blev så pass avslappnade av att äntligen få sitta lite, så vi såg ut som en säck potäter där vi satt!
Som man säger i Skaraborg, när man ser ut som en stor påse.. Eller ja.
Man ser lixom "dit-kastad" ut och sitter inte så snyggt precis, helt enkelt.


Vidare inne på Chilli:


 
Denna soffan såg rätt bra ut faktiskt!
Ser ut att ha bra kvalitet och att vara riktigt god att sitta i. Inbjudande utseende!
Så gillar jag ju de stora kuddarna och det stronga tyget också. Rejält tyg.


Vi hoppade nu på bussen, då vi var klara på dessa 3 köpcenter alltså.
Vi åkte iväg mot Hageby för där hade hon inte heller varit.
Det köpcentret där är ju nyöppnad och dessutom så är det Östergötlands största.
Klart jag måste hinna ta henne dit innan hon åker ifrån Norrköping om några timmar.



Toapappret ovan är ju lika klockrent varje gång jag ser det! - Shit happens! haha!




Spontant & Ovanligt
Jag kom med förslaget att bara köpa hem någon flaska från bolaget.
Bara för att avnjuta och sitta och prata lite.
Jag passade på att köpa hem lite som jag kan ha på förråd bara, en tid framåt.
Jag busade till det lite och sa att vi kan ju öppna var sin och sitta ute.
Sen åka hem till mig.
Vi kändes oss jätte dumma, eftersom vi inte brukade sitta så där på en måndag.
Men vi satte oss lite avsides, så vi kunde prata i lugn och ro.
pssst



Vi hade fått köpa oss en kapsylöppnade på Hageby centrum också.
Förslaget kom ju lite spontant som sagt. Men trevligt.


Blev lite kyligt ute och solen gick ner framför ögonen på oss, så blev kallt när den försvann.
Klockan var väl 20 kanske. Vi tog bussen och sen spårvagen, hemåt igen.
Hem till mig för hennes första gång.
Vi fortsatte prata, vi lyssnade på musik och sen strax innan 23, 
så kom hon med förslaget om att gå till krogen på bara en eller två öl.
Eftersom det var månad, så visste jag att det inte är öppet hur länge som helst,
så jag kollade på internet och vi begav oss mot Grand hotell.
The Bishop Arms stängde nämligen kl tolv, midnatt.
På vägen dit, så gick vi förbi ett till ställe som var öppet och jag kollade klockslag på dörren,
dom stänger en timma efter Grand Hotell, alltså kl 1.




Vi satt lugnt och pratade över en fatöl som var i rätt stort glas måste jag säga.
Tezz ville bjuda och hon ville köpa en till var, så det var okej med mig.
På glas nr 2 så närmar det sig stängning och i samma veva kommer två killar in.
Dom ville beställa med personalen säger att dom stänger nu så tyvärr.
Men då hojtade jag på killarna och berättade att det finns ett ställe som stänger om en timma.
Det ligger här i närheten och vi kan följa er dit, sa jag.
 
Dom blev så klart jätte glada för dom kom ifrån Kalmar och hade precis slutat jobbet.
Dom kände för att ta sig nån kall öl och sen lägga sig typ.
Så vi hängde med dit och gick in även vi.
Den ena av killarna, ville bjuda oss som tack!
Innan min flaska var klar, så stod redan en ny framför mig, så med tiden i nacken,
på att dom alltså stänger snart, så blir det ju att man dricker för fort.
Jag är inte van vid det och har idag varit bakis faktiskt.




Vi kom in lite på arbeten, levnadssätt osv.
Jag och dessa killar och det blev lite politik prat.
Jag berättade då att jag drog iväg ett mail till Mona Sahlin tidigare under måndagen,
eller om det var i söndags jag gjorde det.
Rätt som det var kommer en ung tjej i blonda dreads fram till mig och tar mig i hand.
Hon berömde mig för mitt agerande och att jag försöker ha en åsikt.
Lite kul att hon hade hört lite av det jag sa (dom satt inte super långt bort)
och sen vill ta i hand och säga hur bra det var i det jag gjorde. Sånt är kul!




Stängning.....
Efter stället stängt, så gick vi hem till mig.
Lyssnade lite på musik bara, och sen följde jag Tezz iväg mot C-A's hem.
Men han hörde av sig och var ute för att köpa cigg, så han hämtade upp henne vid Palace. 
Jag och Wilmer gick då hem till mig igen för att sova.

Gick upp sent idag faktiskt.
Var vaken rätt mkt, men låg lixom kvar i sängen, för jag kände att jag är bakis.
Om jag skulle kliva upp så skulle jag bara må väldigt dåligt.
Men sover jag några timmar till, så kanske jag kan sova bort det värsta bakis.
När jag är bakis, så menar jag att man mår ju illa och allt.
När en del andra säger ordet bakis så menar dom att dom är väldigt sega bara.
Det är inte bakis för mig.

Tezz köpte lite på stan också.
Hon provade lite kläder, men blev inget köp av just kläder.
Hon köpte nått armband bl.a som skulle kosta 89 typ,
men i kassan så fick hon reda på att det är 50 % av rea pris eller vad det var.
Så hon gav omkring 29 kr bara. Blev en glad överraskning.




Nåja... 
Imorn är det agility kurs nummer 4 av 6.
kommer ju få åka dit på eftermiddagen som sist och ha kaffe i termos.
Han är ju mer på naturlig nivå sen då kursen drar igång, om han hunnit nosa in sig osv.
Så för att ha en lydig hund på kursen, så gäller att tömma han översta energi på plats i tid.

5 kommentarer:

Josefina sa...

Hon har ju inget internet eller så, men kan ju Ändå tacka för en super trevlig dag! :))

Lilliss sa...

ser ut som ni hade en riktigt lyckad dag! och du har verkligen visat hur mysig denna stad kan vara verkar det som!

den soffan du skrev om....den vill jag HA....och funderar på att införskaffa i sommar!

kramar på dig!

Nettan sa...

Verkar som att du har haft en underbar dag! Känner mig lite efter med allt i o med att ja jobbar o sliter. Hehe. Kram på dig !

Hemmet Är Min Borg sa...

vad roligt att ni har haft en heldag ute, det måste hon tyckt va jätteroligt
kram

Tiggir sa...

Vad roligt det ser ut som ni har hfat de=) En såndär hink (till katt & hund) skulle jag villja ha men har ingen plats för den..
Det såg även ut att ni hade vackert väder ialla fall också!!

Bamse bamse kram