torsdag 26 november 2009

Correction

Jag tänkte rätta mitt tidigare inlägg om sheltie färger.
Är inne på att skaffa en blue merle istället för sobel på min nästa vovve.
Jag hade rätt lite kunskap om hur man avlar fram färgerna,
så förberedd och kunnig som jag vill bli innan nått stort,
så har jag forskat om detta och även skrivit till en massa uppfödare.
Vill ju sen kunna välja en BRA uppfödare inom färgen.
 


Blazefield ............................................................................................................................... Moorwood


Strax efter mitt förra inlägg om färgerna,
så fick jag reda på att det inte går att para en blå med en blå.
Alltså blue merle med en annan blue merle...
Risken då är att valparna blir vita och då kan dom bli döva.
Är ju inte bra med för mkt vitt och vissa raser är ju drabbade av detta,
tex bullterrier och dalmatiner, så därför kör dom inte blå + blå på sheltien.
Att para en sobel + blå, är inte heller önskvärt då valparna skulle få för mkt sobel.
Det är ju blå - silver man vill ha bra och det är inte önskvärt.
Så det är bara trf (trefärgad) och blå man parar.
Sen hur valparna blir är ju så olika! Nån kan bli trf och andra olika nyanser av blå.



Shellrick's


Skrev också att jag nog hellre vill ha svarta ögon.
Spelar nog ingen roll faktiskt om ögonen är blå eller svarta.
Bara dom inte är ett av varje så blir det finast.

Mentaliteten är så klart viktigast och det andra är ett stort plus!
Men jag forskar vidare och letar mig fram till en trevlig avel.
Sociala, stabila och trygga i sig själv, ska dom vara!


Inga kommentarer: