fredag 9 januari 2009

"WordPress"

.
Sitter och försöker lura ut hur man skapar "egen" blogg!
Besökte en blogg igår, en tjej som fixar egna layouter osv.
Som jag uppfattat det hela så har hon WordPress numeraoch då jag kollade
upp sajten, så kunde man ladda ner WordPress 2.7, vilket jag gjorde!
Nu försöker jag bara att lura ut Hur programmet används och installeras rätt..
Det är ju inte så lätt installerat som man kan tro.

Support Forum
Installera WordPress


Så här kan det se ut vid en installation och då man river i programmet..
Här ska man alltså skriva i uppgifter å grejer:



Klicka på bilden för att se förstoring!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej hej :) Såg att du hade länkat till mig i detta inlägg. Tack så mycket!

Jag vet inte om du vet, men för att ha en "egen blogg/hemsida" behövs det ju först en domän, att man köpt till sig en. Sedan att man har någonstans att lägga in Wordpress, i en databas. Antingen om man har en egen webbserver eller om man har det hos ett webbhotell (som jag har). Ett ftp-program är också bra att ha :)

Jag fick mycket hjälp med just det där angående databasen det ska ligga på, annars har jag fixat och trixat ganska mycket själv.

Wordpress-"programmet" fungerar som en sida mer än som ett program.

Men som sagt, jag vet inte hur mycket du vet om detta, hoppas det går bra i alla fall :)

Josefina sa...

Hejsan hopp!

Jag hade tänkt att skriva till dig för att höra mig närmare för, men du hann visst före ;P

Jag gick utbildning i photoshop på gymnasiet för några år sen, bygger min hemsida i dreamweaver cs3 och lägger upp filerna på min domän druttizen.se via FileZilla.

Jag brukar också trixa mkt själv. Detta är dock ett nytt område för min del, så känner mig verkligen som en nybörjare helt plötsligt haha! ^_*