lördag 21 juli 2018

đŸ”„ One minute away.....

HjĂ€lte! . kallar dom mig i hyllande meningar đŸ”„
Hemkomna frÄn Göteborg i natt. Idag. Nu. Har jag rÀddat Liv och ett flerfamiljshus.
.
Ja dessa ord skrev jag alltsÄ igÄr, dÄ det fredag eftermiddag blev tumult i mitt liv.
Idag vaknade jag av missat samtal och sms frÄn tacksam hyresvÀrd.
De undrar först hur natten varit och hur jag mÄr, för att sen hylla mig till hjÀlte igen.
Grannar har ocksÄ knackat pÄ dörren för att uttrycka sin kÀrlek i detta.
.
.
PÄ nÄgot vis kÀnns det som att allt har en mening. Jag skulle ju inte ens varit hemma!
Men planer Àndrades och dÀrför stod jag i köket ensam hemma just dÄ.
KÀnde doften av brand och fick kÀnslan av att jag inte kan slÀppa detta. SÄ började leta.
KÀnde inget i trappen och gick dÄ snart ut pÄ trottoaren utanför min bostad,
för att titta upp mot de andra lÀgenheterna. En bit ifrÄn sÄg jag nÄgra mÀn utanför lokal.
UrsÀkta men jag kÀnner brandrök nÄgonstans ifrÄn sÀger jag i lÀtt panik.
Snart sÄg jag att det var tvÄ mÀn frÄn min hyresvÀrd som lyckligt rÄkade vara hÀr.
.
De kÀnde ocksÄ och försökte lokalisera Àven de.
Jag fick en kÀnsla av hur viktigt detta Àr och tyckte de letade alldeles för lÄngsamt.
DÄ fÄr vi ringa brandkÄr direkt sÄ att de fÄr leta efter brand, sa jag.
Men kan man göra det utan att man ens ser att det brinner, undrade vÀrden.
Paniken ökade i mitt inre och nÀr jag stÀllde frÄgan inÄt vart vi ska leta sÄ fick jag svaret:
ALKIS GUBBEN, . ALKIS GUBBEN. BRÅTTOM . BRÅTTOM!!!!
Det fanns. Inget .som helst tecken pĂ„ att han Ă€r nĂ„gon orsak mer Ă€n min ekande intuition.
Jag Àr snabb med att upprepa till ena mannen av hyresvÀrden, att vi mÄste dit!
- Jag tror jag vet vart vi ska leta och vi mÄste ringa pÄ hans lÀgenhet och det Àr NU, sÀger jag!
Snabbt efter jag uttryckt detta sÄ forsar kraftig rök ut ifrÄn hans balkongdörr!
Rökutveckling, rökutveckling, ring brandkÄren NU NU NU!!! . skriker jag upprepat.
Jaa det visade sig snabbt att det var just alkisgubbens bostad.
.
Denna gubbe bor över mitt sovrum men har sin bostad Àven Ät innergÄrden.
HyresvÀrden var nog i chock för han stod först med mobilen i sin hand pÄ ett förlamat vis.
Jag fick upprepa flera gÄnger att ringa brandkÄren nu nu nu!! NÀr han gjorde det,
springer jag in i min bostad och stÀnger snabbt alla mina vidöppna fönster och Àven ventiler.
Jag talar sen med de grannar jag ser och berÀttar lÀget. NÄgon har sina barn i fönstret.
I vÀntan pÄ brandbilarna sÄ kÀnner jag hur paniken ökar. Det Àr ju brÄttom!!
Det fullstÀndigt skriker ju i mitt inre pÄ hur vi mÄste skynda oss!
Jag misstÀnker att han mÄste ha glömt nÄgot pÄ spisen, sÀger jag till vÀrden.
Men sÄ kommer brandbilarna. Jag stÄr dÀr, vinkar in och pekar upp mot gubbens lÀgenhet.
Det dröjer sen inte lÀnge förrÀn det visar sig att gubben sover dÀr inne.
Men han vÀgrar att lÀmna sin bostad och mÄste snabbt tvÄngseskorteras ut av polisen.
Spritt sprÄngande naken ut pÄ trottoaren med ambulansvÄrdare vÀntandes.
.
.
.
.
Branden slÀcktes! . Gubben förd till sjukhus..
HyresvÀrden kommer fram och talar om för mig att brandmÀnnen hyllar mig!
För bara nĂ„gon minut senare hade nĂ€mligen den sovande grannen över mig varit. död .och
den fullt utvecklade branden spriden och utom kontroll, sÀger brandmÀnnen.
HyresvÀrden i sin tur hyllade mig för att jag Àven rÀddat deras hus tack vare min insats.
Det uttrycks ord som verkar vara för smÄ för att helt fÄ fram som man vill.
.
Orsaken visade sig vara torrkokning, sÄ Àven dÀr kÀnde jag ju rÀtt.
Det hela handlade om minuter. Bara nÄgon minut senare har lÀget varit annat.
Gubben skulle definitivt varit död nu dÄ han sov intill sin brand.
Men hela hans flĂ€ktsystem hade ocksĂ„ börjat brinna och dĂ„ hade det gĂ„tt. RAKETFART
till alla lÀgenheter! DÀr smÄbarnsfamiljer dessutom befann sig ovetandes.
Bara nÄgon minut senare hade vi haft en brand som alltsÄ inte hade gÄtt att slÀcka....
.
Att jag hyllas kÀnns svÄrt att ta in. Men jag börjar i efterhand förstÄ allvaret pÄ Riktigt.
Första natten kunde jag inte somna. SÄg syrener nÀr jag blundade.
Minns hur jag tÀnkte pÄ vad jag vill rÀdda i mitt hem om branden sprider sig.
HĂ€r stĂ„r istĂ€llet en s.k rökĂ€tare insatt i min bostad och hyresvĂ€rden skriver varma ord en lördag.
Vet du vilken sann hjÀlte du Àr Josefina? . ....Nej inte helt och riktigt.
Men jag börjar alltmer förstÄ att jag och vi, kunde alla hÀr varit hemlösa just nu.... .....
Gubben dÀremot Àr vrÀkt, dÄ han med Ären har stört grannar tillrÀckligt.
.
.
HJÄLTE!!!!! 
...Upprepas i stora meningar. För stora för mig att ta in.
Lika svĂ„rt Ă€r det att förstĂ„ konsekvenserna som uppstĂ„tt om jag. inte .varit hemma.
Eller om jag inte lyssnat pÄ min intuition........
.
Till hÀndelsen ovan kan tillÀggas att jag de senaste Ären varit noga med att ha batteri
i brandlarmet och sagt till flera stycken att det Àr en tidsfrÄga till nÄgot
sker och jag litar inte pÄ den gubben. Det kommer ske nÄgot som drabbar oss alla
om vi inte Àr uppmÀrksamma, har jag sagt lÀnge. Sen lÀnge förvarnad...

Inga kommentarer: