mÄndag 21 maj 2018

🌾 La vie est belle

- Julklappen
Mamma fick en flygresa utav mig och syrran i julklapp.
Tanken först var att vi alla tre skulle resa och ha en trevlig mor och döttrar weekend.
Syster kunde dessvÀrre inte och fick avboka, sÄ blev jag och mamma.
SĂ„ Ă€ntligen blev det Maj mĂ„nad och dags för vĂ„r allra första stadsresa i Europa ♥
Vi liksom hoppade upp ur sÀngarna pÄ torsdagsmorgonen.
Men ocksÄ mammas allra första flygresa nÄnsin i livet.
Ta't lugnt, ta en Toy. . Att senare se Paris nedanför vÄra fötter var mÀktigt.
Eiffeltornet syntes tydligt intill den berömda floden Seine. TĂ€nk att dĂ€r i nĂ€rheten ska vi bo ♥
MÀktiga kÀnslor att landa i huvudstaden bland alla franska skyltar och tal.
Ett sprÄk jag lÀste i Ärskurs 6, men aldrig fÄtt anvÀndning av.
.
.
.
Jag hade fixat oss 3-dagars biljett för full tillgÄng till kollektivtrafiken.
SÄ pÄ flygplatsen var det direkt dags att ta reda pÄ vart vi skulle kliva pÄ för att komma till city.
Först skulle vi Ă„ka RER in till Denfert och dĂ€r byta till Metro mot. Passy.
.
.
Snart var tÄget fullt med fransmÀn och fransyskor. Trevliga sÄdana.
Vi mÀrkte snabbt att mentaliteten kÀndes lÀttare Àn hos svenskarna som ju gÀrna inte hÀlsar ens.
Vi mÀrkte Àven att mÀnniskor inte Àr sÄ stressade som de Àr i tex Stockholm.
Vilken mÀktig resa det ÀndÄ var nÀr vi skulle ta oss frÄn flygplatsen, till vÄrt hotell i .Passy.
Att frÄn Metro se Eiffeltornet pÄ sÄ nÀra hÄll, strax intill vÄr hÄllplats.
Men först ville vi checka in pÄ Hotel Nicolo och fÄ stÀlla av oss vÄr packning och sÄ.
Det visade sig att vi bor i ett tryggt och riktigt vĂ€lbĂ€rgat omrĂ„de ♥
.
.
AlltsÄ vilket hotell! Vilket rum! Tyckte det definitivt var finare i verkligheten Àn pÄ bild.
Vi föll ju för att det var lite afrika-inspirerat, men frĂ€mst att det fanns trĂ€dgĂ„rd ♥
Ja Àr man i Frankrike sÄ ska man ju bannemej ha ett rum med utsikt, tyckte iallafall jag.
.
.
FransmÀnnen Àter ju middag sent, sÄ köken öppnar först vid kl 19.
Men vi var hungriga frÄn vÄrt resande sÄ vi tog oss nÄgon form av sen lunch pÄ La Favorite.
Givetvis följt avun cafĂ© noir, .sĂ„som de flesta fransmĂ€n gör som standard.
.
.
Men nu var vi allt nyfikna pÄ vad som finns omkring oss ocksÄ.
SÄ vi promenerade ner till Eiffeltornet och den kÀnda floden Seine som ligger i nÀrheten.
Vi bodde nÀmligen i gÄngavstÄnd ifrÄn och det fanns mycket att ta in.
Som alla byggnader i sig. Alla dessa vackra hus och gator, franska balkonger i grönska.
Men sĂ„ ocksĂ„ alla dessa sevĂ€rdheter kring floden. MĂ€ktigt Ă€ndĂ„ ♥
.
.

Vi fikade nedanför Eiffeltornet och kÀkade sedan en bit ner pÄ gatan.
Sittandes pĂ„ en typisk fransk uteservering placerad i husets hörnet med fina möbler 
Det mörknade till och varje timma sÄ glittrar tornet i fem minuter.
Blir liksom till en fantastik ljusshow dÀr i den tysta kvÀllen och natten intill den vackra floden.
Denna dagen var för oss ganska sĂ„ surrealistisk. Att vandra pĂ„ gatorna i Paris ♥
Hur sammanfattar man ens intryck som dessa, slog mig nÀr jag skulle blogga detta inlÀgg.
.
.
Att vakna upp pÄ vÄrt mysiga hotell med fÄgelkvitter och lugn.
Att kÀnna att man sovit sÄ dÀr riktigt skönt och djupt, som man knappt ens gör hemma.
För att sen inta vÄr första franska frukostbuffé med frukter och bÀr,
filterkaffe, croissant med choklad, samt baguette som smakade alldeles fantastiskt.
Vi uppskattar grönskan som tillhör hotellet. Att fÄ sitta i denna miljö.
Man hör fÄgelkvitter och ett totalt lugn, fast att stadens liv ligger sÄ pass nÀra omrÄdet.
Ett bra hotell med en bra personal och trevliga gÀster likasÄ.
Men ocksĂ„ omrĂ„det i sig som visade sig verkligen vara ett bra omrĂ„de i Paris ♥
.
.
Vi önskade fÄ besöka en livsmedelsaffÀr, men hade inte sett en enda.
Eftersom vi i sÀkerhetskontrollen pÄ flygplatsen fick kasta bÄde en deo och en hÄrspray,
som helt enkelt inte fick plats i vÄrt handbagage som flytande produkt.
Jag hade sett en klÀdbutik precis i nÀrheten av hotellet som pÄminde om Lindex
och de hade ju skönhetsprodukter sÄ vi valde att gÄ dit och titta.
Ja det gÀller att ha ögonen öppna i Paris. För en helt vanlig klÀdaffÀr kan visa sig vara
skönhet, smink, viner och livsmedelsbutik om man bara gÄr in en bit.
Det hÀr var definitivt ingenting man kunde ana pÄ utsidan och inte heller pÄ insidan.
Man blev rent av tvungen att gÄ Ànda in för att se livsmedel, haha!
.
.
Det var fredag, det var strĂ„lande sol och det var Pariiiis ♥
Vi satte oss pĂ„ Metro och tog oss till stadsdelen. Montparnasse .och dess gallerior.
LaFayette .Ă€r en av de mest kĂ€nda sĂ„dana. PĂ„minde lite om NK faktiskt.
.
.
Sedan var vi nyfikna pÄ vad som finns omkring oss ocksÄ.
SĂ„ vi promenerade runt dĂ€r i omrĂ„det. Fantastiska byggnader med alla fina balkonger ♥
För att inte glömma att nÀmna alla dessa mysiga franska uteserveringar.
.
.
.
.
Ibland behöver man slÄ sig ner en stund och vila fötterna, men ocksÄ för att suga i sig
omgivningen lite extra. Vi tyckte fortfarande att det kÀndes surrealistiskt.
TÀnk att vi befinner oss hÀr i Paris, kÀnde vi. Vi hade hittills bara fÄtt positiv uppfattning.
Rena gator och parker trots att alla röker hÀr. SÄ doftade det gott överallt.
Även en förbispringande joggare doftade gott. FransmĂ€nnen kĂ€ndes dessutom vĂ€ldigt artiga.
Ett flertal sökte blicken för att fĂ„ sĂ€ga. Bonjour, Bonsoir .eller. Merci
.
.
.
.
Hur chips med kyckling smakar fick bli en obesvarad frÄga.
Vi köpte iallafall lite gottit och slog oss ner i den stora parken,. Jardin du Luxembourg.
Trevliga promenader i omrÄdet slutade sedan upp med en smarrig mÄltid.
För som jag berÀttade tidigare sÄ Àter inte fransmÀnnen sin middag förrÀn pÄ kvÀllen.
Helt franska menyer och givetvis ska man tala sprÄket ocksÄ.
Vi bestÀllde iallafall pasta med kyckling följt av. un café noir grand. Stor ska det vara.
Men fransmÀnnen kan inte riktigt det dÀr med vad en stor kopp kaffe Àr..
.
.
.
.
Vi satt och njöt ett tag. Jag gav iallafall lite dricks pÄ restaurangen.
Sedan vandrade vi oss igenom alla vackra gator och omrÄden pÄ vÄr vÀg pÄ Metro.
Place du Panthéon stod majestÀtisk. Place De La Contrescarpe var en plats för liv och gemenskap.
DÀr satt folk pÄ serveringar in i det sista. En sÄn dÀr god stÀmning en fredagskvÀll.
(I övrigt var vi fascinerade över hur mÀrkligt fransmÀnnen fickparkerar)
.
.

En trubadur underhöll oss pÄ Metro, pÄ vÀg hem till hotellet och innergÄrden.
Vi slog oss ner dÀr i lugnet för att runda av en dag och kvÀll fylld av upplevelser och intryck.
Blev ett glas vin rough. NÀrmare bestÀmt ett glas av Bordeaux Médoc.
Jag dricker inte vin sÄ ofta, men kÀnde att Àr jag nu i Frankrike sÄ bör jag testa nÄtt glas.
.
.
Vi vaknade upp till Ă€nnu en solig dag. En lördag fylld med tankar ♥
För hur tar man egentligen vara pÄ en weekend pÄ bÀsta sÀtt? Hur hinner man allt man vill?
Efter Ànnu en lugn frukost sÄ sÄg vi oss om i Passy lite extra som en start.
Vem skÄdar man inte i omrÄdet om inte sjÀlvaste Richard Flinck. Thorstens tvillingbror dvs.
Han bor ju i Paris sen flera Är tillbaka, men vad Àr oddsen att se honom hÀr.
.
.
Vi tog oss tillbaka till Eiffeltornet, fast denna gÄng till parken dÀr bakom.
DĂ€r blev det lite bus med kameran, men vi bestĂ€llde Ă€ven varsin. CrĂȘpes med Nutella.
Vad Àr ett besök i Paris utan att testa det som kÀnns som typiskt franskt.
Gott var det ocksÄ! Vi satt i solen pÄ en bÀnk precis nedanför Eiffeltornet likt en film.
Nej vi var inte uppe i tornet. Det fanns inte ens ett intresse av det.
Vi trivdes tillrĂ€ckligt med att skĂ„da pĂ„ precis det avstĂ„nd som vi fick Ă€ran att göra ♥
.
.
Vi trivs bra kring Eiffeltornet och de vackra strÄken dÀromkring.
Floden Seine och Àven att titta i alla de marknadsstÄnd som ligger lite hÀr och dÀr.
Jag hittade en typisk fransk konstnÀr som faktiskt mÄlade rÀtt bra.
NÄgra souvenirer fann vi lÀngs vÀgen ocksÄ. NÄgonting vill man ju ha som minne.
.
.
Sen hoppade vi pÄ Metro och tog oss uppÄt. Till populÀra. Montmatre.
MÄnga fina foton har man fÄtt se pÄ detta omrÄde och det kÀndes som nÄtt man bör besöka.
SĂ„ vi klev av vid. Anvers .och möttes av ett större brus pĂ„ mĂ€nniskor.
Tidigare hade vi upplevt att Parisarna kÀndes lugna och vÀnliga trots storstadslivet,
men i detta omrÄdet var det mÄnga turister och en lite annan luft...
.
Ja... sÄ dÀr ser man ut nÀr man precis blivit av med varenda sedel man hade
med sig till Paris. Fick förklarat för mig frÄn omgivningen att det Àr bara gÄ ivÀg, dom Àr maffian.
Lurad och rÄnad pÄ 300 euro. Blev först förtvivlad och sen ledsen i min chock.
Jag som tÀnkte unnat mig lite denna dag. Men vi fick helt enkelt gÄ till nÀrmaste bankomat.
För plötsligt hade jag ju inte ens pengar till mat för dagen. MÀrkliga kÀnslor..
En kyrka lÄg sedan ner pÄ gatan dÀr vi passerade. Jag valde att gÄ in.
Jag ska minsann inte lÄta denna hÀndelse fÄ pÄverka vÄr fina resa i sin helhet kÀnde jag.
Sen ville vi bÄda bara fort lÀmna Montmarte. Tillbaka till bra omrÄden!
.

.
Jag Àlskar den dÀr strÀckan pÄ Metro som leder oss hem till Passy.
Alla sÄÄ vackra byggnader, för att sen se Eiffeltornet sticka upp dÀr intill floden. Magiskt!
Vi fick snart förklarat för oss att Passy Àr ett av Paris allra sÀkraste omrÄden.
Att hÀr kan man gÄ ensam mitt i natten. Till och med gÄ ner till Eiffeltornet ensam och sÀker.
Passy Àr ett vÀlbÀrgat omrÄde med rika mÀnniskor. Man gör inte brott hÀr.

.
.
Detta var nu vÄr allra sista kvÀll i Paris och vi valde en restaurang vi sett redan ut i början,
men dÄ var köket stÀngt eftersom man Àter pÄ kvÀllarna i Frankrike.
Med en fin och trevlig inredning, mysig innergÄrd och en mycket inbjudande personal,
som hjÀlpte oss med vÄr franska, valde vi att slÄ oss ner pÄ La villa Passy.
.
.
Nattreceptionisten var sÄ himla trevlig och fin mÀnniska.
Claudio .heter han, om jag uppfattade det helt och fullt. Annars nĂ„got liknade namn.
Honom kunde man prata med som en vÀn och han lÀrde oss massor.
Han berÀttade om sevÀrdheter, bra och dÄliga omrÄden, hur mÀnniskorna fungerar etc.
Mamma fick dessutom sitt efterlÀngtade filterkaffe som han gÀrna kokade.
För i Paris dricker de mest Espresso i SMÅ koppar. Inte alls som vi svenskar Ă€r vana vid.
Jag unnade mig mitt sista glas av rouge, som man kallar rött vin dvs.
.
.
PÄ söndagsmorgonen tog jag mig en stund att funderar över vÄr weekend.
Vilka dagar. Vilken resa ♥ Franska balkonger pĂ„ vackra byggnader,
intill stÀdade gator och grönskande parker. Uteserveringar i varje hörn och varje strÄk dÀr
man unnar sig en stund av livets goda. Espresso och onödigt smÄ koppar café noir.
Artiga mĂ€nniskor som söker vĂ„ra blickar för att fĂ„ le och sĂ€ga. Bonjour, Bonsoir .eller. Merci.
HjÀlpsamma sjÀlar likasÄ med till synes gott vÀlmÄende fick oss dagligen att kÀnna
tacksamhet och sorgliga hÀndelsen i Montmartre ska inte flÀcka ner resten av Parisarna vi mött.
.
.
SÄ var det dags att checka ut frÄn Villa Nicolo, vÄrt kÀra trivsamma hotell.
Metro mot Denfert och sedan byte till RER, tÄget som tar oss till flygplatsen Charles de Gaulle.
Vi möttes av en trevlig trubadur som spelade faktiskt ganska bra musik.
Vad gör man nĂ€r man bara dagen innan blivit rĂ„nad pĂ„ 300€, ja precis allt man hade med sig?
Jo man letar upp största myntet man kan hitta i sin plĂ„nbok och ger honom. Karma ♥


Mammas allra första flygresa Àr hÀrmed avklarad!
SĂ„ himla kul att fĂ„ se hennes barnalycka i denna speciella upplevelse 😍😄😘
.
.
I Paris köpte jag en snygg t-shirt, ett fickur och ett armband som minne.
PÄ taxfree köpte jag choklad, saltlakrits, en ny sort mascara och en lite annorlunda eyeliner.
.
MÄnga foton ser ni i detta lÄnga inlÀgg. Hur sammanfattar man en weekend i Paris?
Landet dÀr ta mig sjutton alla luktar gott, fast att de flesta röker.
En ren stad med artiga mÀnniskor, fylld med nÄgot jag Àlskar - uteserveringar.
.
.
Vad som startade som julklapp frÄn oss tvÄ döttrar till vÄr mor, slutade som minnen för livet,
Ă€ven för Mig! ♥ Och ett sprĂ„k jag Äntligen fick anvĂ€ndning för!
För visst har jag tagit mig fram med franska sprÄket riktigt bra under vÄr vistelse hÀr.
Eftersom mamma inte Àr sÄ bra pÄ sprÄk sÄ har allt hÀngt pÄ mig.
Man talar inte gĂ€rna engelska dĂ€r i första hand. KĂ€nner mig stolt över mig sjĂ€lv ♥
.
.
Tack mamma för denna livsresa tillsammans ♥
Paris - KĂ€rlekens stad. Vi ses sĂ€kert igen. Merci Beaucoup mon chĂ©ri.

Inga kommentarer: