fredag 28 april 2017

Organiserat Kaos?

Är du en i grunden glad och framåt person? Kreativ och idérik?
Känslomässig med skiftande humör? Du kan vara lycklig och plötsligt förbannad?
Har du mycket tankeverksamhet med spretande innehåll?
En aning klumpig och glömmer lätt, som till en början kan uppfattas som charmigt?
Kommer försent och svårt att sitta still utan att pilla på iallafall något?
Verkar andra så duktiga? Behöver du mindre sömn än andra verkar behöva?
Upplever du att du ständigt hamnar i ånger och måste be om ursäkt till din omgivning?
En känsla av att du sårar alla hela tiden? Men det inte alls är din avsikt.
Känner du dig träffad? Ja då kanske du har diagnosen adhd.
.

.
Jag vill rekommendera er att lyssna på Viktors berättelse ovan.
Hade han fått diagnosen tidigare i livet hade mycket smärta och sorg kunnat besparas.
Både för honom själv, men också för alla sina nära och kära.
.
Vi har nu äntrat den sista fredagen på denna väderskiftande månad.
En solig sådan som började med att en fråga inför ett skolarbete dök upp i mitt flöde.
"Vart tycker du gränsen går för om en person har ett missbruk"?
Ja när personen tappar kontrollen. När deras drog/alkohol styr dom, mer än de styr den.
De kanske börjar dölja och smyga med intagen, samt ljuga för omgivningen.
När det börjat skada en själv och sin omgivning, ja då har man hamnat i ett missbruk.
Ja så skulle man nog kunna sammanfatta ett svar på denna frågan.
.
Personer med adhd hamnar ju lätt i missbruk för att dämpa kaos eller ångest.
Men både alkohol och socker blir som ett gift för en sådan person.
Deras egenskaper förstärks skulle man kunna säga. De är känsligare liksom.
Jag känner själv några med adhd varav en är min kusin. Han mår bäst på medicin.
När du får kontroll över denna diagnos, finns många fördelar med den.
Dagen har börjat och nu ser jag fram emot min läggning ♥
.
Se hit!

Inga kommentarer: