lördag 15 oktober 2016

Sound in silence ★

- Just nu supermåne i vädur
.
.
Även i den totala tystnaden kan man höra många ljud.
Bullriga känslor och skrikande tankar, likt en tyst explosion av höga energier.
En högljudd tystnad, med sömnlösa nätter och tankspridda dagar.
Det är så vi människor fungerar. När vi stannar upp, hör vi Inåt.
Det är därför så många håller sig sysselsatta och i sociala sammanhang.
Alternativt dricker sig berusade i sin ensamhet. För att slippa möta sanningen.
De där svidande beteendena, orden, eller rent av jobbiga erfarenheter.
Men att Fly ifrån sig själv, kan varken lösa problem eller utvecklas Framåt.
Likaväl som att du inte kan springa ifrån din skugga på en fin dag.
Hur skulle det se ut om grottmänniskor struntade i att lyssna på naturen?
Att undvika att möta hotfulla faror, kan kosta oss livet.
.
Jag befinner mig i en kortare period utav inre rannsakan.
En rastlös tystnad av buller och högljudda överflöd. Sådant jag valt att Möta.
Att klaga, förneka eller komma med ursäkter blir att inta offerroll.
Dvs desperata sätt att Fly undan den sanningen som är för svår att acceptera.
I mitt fall svårt att acceptera att jag inte fått det jag själv sänt ut.
Att inte blivit bemött med samma respekt, ärlighet, stöttning och vänlighet..
Att dessa möten med tiden har gjort mig arg, men framförallt Ledsen.
Möten som också fått mig att välja alldeles för mycket ensamhet över tid.
Men självanklagelser skulle enbart äta upp min självkänsla.
.
Oavsett vad vi bär inom oss för skrikande monster...
Det bästa är att lägga upp situationen helt på bordet. Utan förfinat filter.
Utan argument eller analys. Enbart se det som Faktiskt skett!
Sedan finna acceptans. Det är faktiskt enda sättet att röra sig framåt.
För du kan inte hjälpa en alkoholist som inte ser sig själv som en, eller hur?
En mobbare utan Konsekvenser kommer fortsätta slänga elaka ord,
likaväl som en utsatt utan Gränssättning förblir den perfekta slagpåsen.
Alla har vi beteendemönster att erkänna och se över.
.
.
Jag läser mitt personliga år enligt numerologin och skrattar lättsamt.
Har sedan min födelsedag i julas befunnit mig i sjuans år .(2015-12-23 = 7).
Ett år som handlar om just inre rannsakan och att dra sig undan.
Ser fram emot att nästa födelsedag träda in i. åttans år, som står för Handling.
För mig stämmer alltid dessa personlig år, vilket är väldigt intressant.
Men numerologi eller inte, så är det dags att agera nu!
.
När man generellt rannsakar sig själv, kan man ställa sig några frågor.
Vilka områden i mitt liv är jag missnöjd med eller mår dåligt av? 
Trivs jag med min vardag, eller behöver något förbättras? 
Är jag nöjd med min inkomst, eller begränsas jag att göra det jag vill?
Vilka människor runt omkring mig talar gott om mig när jag inte ser och hör?
Vilka människor får mig att le? Vilka tar bort mitt leende?
Kan jag somna med gott samvete om att jag själv bidragit till godhet? .osv.
I slutändan är vi flockdjur som söker tryggt umgänge i en hård värld.
För hur långvarig blir ett ensamt rådjur i ett nest av vargar?
.
.
Lästips: Michael Larsen

1 kommentar:

Hemmet Är Min Borg sa...

Mycket intressant läsning och instämmer helt i detta, och fint foto på dig puss
Kram <3