onsdag 6 april 2016

Burned Out?

.
Jag är sen länge diagnostiserad med utbrändhet och panikångest.
Sedan drygt ett år tillbaka behandlar jag dessutom även posttraumatisk stress.
Trauma reaktioner kanske blir ett framtida blogginlägg, time will tell.
.
Personligen har jag inga större problem att leva lyckligt och bra,
så länge jag lyssnar på kroppens gränser och stannar upp för återhämtning.
Det kan smälla till rejält om man ignorerar sin psykiska ohälsa.
Blir du tex förlamad kan du åka rullstol.. Bryter du armen så har du en till.
När hjärnan lägger av, spelar det ingen roll hur frisk kroppen är.
.
Oavsett vilken diagnos vi tilldelas, så lär vi oss att hantera vårt tillstånd.
Men vissa yttre omständigheter kan vi såklart inte styra över.
Stöd ifrån sin omgivning är oerhört viktigt när man är som svagast.
Är det ångest man drabbats av, så räcker det faktiskt med en tyst närvaro.
Ett lyssnande öra att få ventilera känslor och paniken till.
Att få känna Trygghet i en väldigt otrygg situation hjälper enormt! ♥
.
.
"För att kunna fixa ett problem, så måste man ju acceptera att problem finns"
"Har man haft dessa psykiska och fysiska symptom, dagligen i mer än två veckor, då är det Fara och Färde!" 
"Stanna upp! Fundera på Vad som Utlöser det här .- Våga ta hjälp!"
.
.
.
Om det ryker och osar bränt kött så är det bara min hjärna...
För tre veckor sen berättade jag ju att mina nycklar kastades i brevlådan.
Jag hade alltså glömt dom i nyckelhålet, för vem som helst att ta.
Denna veckan upptäckte jag att jag istället sovit med olåst dörr.. igen.
Ni som känner mig, vet att mitt minne är likt en superkraft!
Jag har snarare alldeles för bra minne, så detta är för mig ännu en varning.
Ihop med andra symptom, så var detta signal på att det går utför.
.
Känner mig förlamad i mig själv och det är frustrerande.
Jag har så mycket jag vill få ur mig och så mycket som jag vill blogga om.
Men bara att skriva detta inlägg har varit en enorm ansträngning.
Hjärnan rör till det och sen lägger av så det mesta blir halvklart.
Fick därför tacka nej till att både recensera och fota en premiär i morgon.
Vilket är väldigt tråkigt, då jag vill ta mig ur denna sjukskrivning.
När jag känner att min bägare successivt fylls, så kommunicerar jag detta.
Då kan man som jag nämnde, stanna upp och ta kontrollen i tid.
Men ibland möts man av så stort oförstånd och vårdslöshet att man rasar!
Ville därför lyfta upp detta trots allt vanliga hälsotillstånd ♥
.
Inte ens en bil kan köra obegränsade mil utan underhållning.
Ibland måste man stanna upp för att kolla oljan och tanka nytt bränsle...
Men vad händer när även reservtanken tar slut ute i ingenstans?..
.
.
13 saker att minnas om du älskar någon med ångest
50 saker man INTE säger till en stressad eller utbränd person

Inga kommentarer: