lördag 26 mars 2016

Happy Easter ♥

.
Solig Påskafton och om några timmar ändrar vi till sommartid.
En ljus och efterlängtad årstid som personligen får mig att må väldigt bra.
Vi är nu mitt upp i påskhelgen, som jag tydligen underskattat.
Folk samlas och firar betydligt mer än jag trott. Inte bara godis och fest.
De reser runt, umgås och äter påskbord med nära och kära.
.
Vilket härligt väder vi haft idag! Höga temperaturer och massa sol.
Ett flertal påsksminkade mötte min väg. Festfolk skulle jag gissa att dom är.
Även sminkade killar, påskgubbar. De var iklädda kostym och hatt.
Jag minns tillbaka hur man gick ut som påskkärringar som barn.
Målade teckningar, suddade kinderna med rött läppstift och fick kajalfräknar.
Lager på lager, med huckle och förkläde gick vi ut bland husen.
"Glad Påsk" brast man ut när man ringde på, i hopp om att få godis i korgen.
Hemmen var då väl pyntade och man fäste kycklingmärken på kaklet.
Men lite pynt och fix har jag allt ordnat till här hemma idag ♥
.
.
När jag bodde i Skaraborg var fest och gemenskap i fokus.
Varje år samlade vi många jänkebilar och åkte karavan till Elmia i Jönköping.
Redan på morgonen var vi iväg i våra bilar och alltid tur med vädret.
Med en första öl i handen, musiken på och iklädd bästa humöret.
När man inte cruisade runt på gatorna, minglade man runt på parkeringarna.
Härliga människor från olika delar av Sverige hade samlats.
Alltid god stämning och man kände sig som hemma i all gemenskap.
.
Idag ser det lite annorlunda ut och jag har gått vidare med livet.
Jag bytte både län och umgänge. Har inte firat påsk så mycket sedan flytten.
Underskattat högtiden på något vis. Det får jag allt ändra på!
Igår kväll tillagade jag potatisgratäng och idag åkte även fjädrarna fram.
Har blivit några ansträngningar trots allt, för att få in lite känsla.
Jag hjälpte även en äldre tant vid porten. Att möta någon med ett leende,
och att utföra en vänlig handling, ger nog ändå bästa känslan ♥
.
Tack alla ni som skickat fina påskhälsningar, det värmer ♥
Glöm nu inte av att ändra till sommartid i natt. Fram med grillen! 

Inga kommentarer: