onsdag 16 maj 2012

Street Market


I måndags var det 100 år sen Strindberg dog.
Jag har följt lite olika Strindberg program i dagarna. På hundrade dagen
så såg jag givetvis även Thorsten Flinck's uppsättning att pjäsen Fadren.
Där han inte bara är regissör, utan även har huvudrollen.


Torsdag till söndag, har vi haft International Street Market här i Norrköping.
Det är alltså olika länder som reser runt med sitt marknadsstånd.
Grekland, Thailand, Tyskland, Italien, Spanien, Frankrike, England, Australien etc.
De lagar mat på plats som de säljer. Det fanns Även bakverk, porslin, godis,
sockervadd, hantverk, blommor, grönsaker, ostar, korvar, parfym, osv.
Säljarna är givetvis från sitt land, så dom pratar inte svenska.
Jag som ju älskar både språk och kultur, ville så klart dit och mingla runt.
När jag var förbi en sväng i torsdags så var TV där och filmade.
Lördagen, efter min klipptid, så blev det att kolla in marknaden lite mer noga.
Jag pratade mestadels med såna som har engelska som moderspråk.
Alltså de som var från England, Skottland, Irland och Australien.
Jag tycker det är kul att mingla runt och få använda mina språkkunskaper
och jag känner mig väldigt bekväm i att ta kontakt med folk.


Jag var bjuden på spa-kväll hemma hos Linda i lördags kväll, 
ihop med ett gäng tjejer, men fick tacka nej till det pga Wilmer. 
Tycker inte om att ha med honom på sånt, eftersom han är stressad.
Jag kan inte helt slappna av, om jag måste se till honom hela tiden.
Hade hon bott i stan kunde jag ha lämnat Wilmer ensam hemma några timmar.


Kvällen blev iallafall trevlig och lite gott ifrån bolaget var hemköpt.
Vännen hade med sig hund, så Wilmer fick sällskap. 
För övrigt blev det prat och karaoke sång, tills E & N spontant hörde av sig.
Dom ville gå till nån uteservering och ta nån kall och så blev det också.
Det blev en visit på Pub Wasa också, innan man gick hem.
På nere våningen har dom dansgolv med DJ och där uppe har dom liveband.

1 kommentar:

Nettan sa...

Ser ut som att det blev en trevlig kväll för Er, även fast du inte kunde haka på! kramizz