fredag 25 maj 2012

Innan ridån går upp

Idag har jag varit på besök hos första teatern. Som jag ju nämnde Här igår.
Arbisteatern är det jag pratar om.
Mötet började med att vi blev bjudna på kaffe och pratade vid ett bord.
Teatern byggdes 1895 och överallt omkring oss andades teater.
Mycket rött och mycket guld överallt, precis som i en klassisk teater miljö.
Röda långmattor, tjocka röda tyger, kandelabrar med levande ljus i stod överallt...
Gamla stolar, fåtöljer och andra möbler från förr i tiden. 1800-tal lixom.
Enormt stora speglar med rejäla guldramar, foton på skådespelare,
målade pelare här och var, målning i det höga taket, gammalt bevarat trägolv...
.
När vi pratat färdigt så blev vi runtvisade på teaterns alla områden.
Kontor, olika arbetsrum, fikarummet, perukmakeriet...
Jag fick kolla uppe på läktarna, jag fick se hur de bevarat historia,
då även vad gäller hur teatern ser ut, dvs väggar, tak, paneler, pelare, golv osv.
Jag fick stå på scenen, där även rekvisita och kulisser fanns på plats.
Fick kolla överallt backstage, då både bakom och under scenen.
Bakom scenen fanns även ett stort rum med speglar överallt. Dansrummet.
Under scenen finns det loge till skådespelarna, det finns ett sminkrum
som ser ut som de flesta av oss sett.. dvs stolar med sminkbord, speglar och
belysning, det fanns sminkpenslar, smink, hårprodukter osv.
Jag fick se ett rum fyllt med scenbelysning och liknande. Kostymrummet var 
riktigt Stort och där fanns scenkläder av alla dess slag, scenskor, rekvisita m.m.
Jag fick helt enkelt en rejäl rundtur där jag fick se Allt! Spännande!
Denna teatern har i många år varit en mentor för många artister och
tekniker inom musik och teater. Man kan hyra in sig att få uppträda här osv.
Thorsten Flinck har även jobbat med denna teatern. Han bad om ett besök
precis som jag, gillade det han såg och höll sen föreställningar här, som blev succé.
Men också spontant kommit hit, för att sjunga tex.
.
Vad gäller perukmakeriet, så satt två stycken och jobbade när vi tittade in.
Perukerna är helt handgjorda och av äkta hår. Kostar 25.000 styck, eller mer.
Tjejen som satt och trädde i ett hårstrå i taget på en peruk som nyligen var påbörjad,
berättade att denna peruk hon har i sina händer nu, den ska Ola Salo ha, 
då han är huvudrollen i Jesus Christ Superstar i höst.
Hon visade även en lapp där det stod uppskrivet vilka huvudmått Ola har.
Det finns naturligtvis massa mer spännande att berätta.
De som jobbar på denna teatern har ett stort och brett kontaktnät.
I denna branschen är det ju nödvändigt att skaffa sig bra kontakter.
Till stora personer, till kända personer osv, för att ta sig framåt.
Mina uppgifter på denna teater blir isåfall varierande, precis som jag gillar.
Det kan även innebära att åka med ut och träffa viktiga personer, så att säga.
Satt och läste på förut om teatern och hur dagarna kan se ut för
de som arbetar där och det ser faktiskt spännande ut. Showbiz!
Som jag nämnde igår så ska vi besöka en Till teater framöver,
Skandiateatern, som är en mer aktiv verksamhet i just teater.
Men vi har som sagt också pratat om att jag börjar på ena teatern,
för att sen framöver gå över till den andra för att på så sätt samla erfarenhet.
.
Syftet att arbetsträna på dessa teatrar är att komma tillbaka,
samt att jag ju är intresserad av att vara både bakom och framför kameran.
Få tillbaka foten in i den bransch jag ju vill utvecklas mer inom.
Tycker att det är bra att ha erfarenhet av bakom kulisser också.
Tidigare ikväll så fyllde jag i mitt teater- och skådespelar CV på diverse sidor.
Bakgrund, erfarenheter, färdigheter och liknande. Jag har ju gjort en del teater 
som finns på vhs filmer i källaren också, som jag ska gå igenom framöver.
Bra att ha så mycket som möjligt samlat lixom. Samt skriva ner alla årtal.
Då blir det lättare att fylla i framtida erfarenheter, jobb osv.
Well, det har iallafall varit en intressant och spännande dag backstage på teatern.
Livet kan nu inte annat än att gå framåt i ljusa steg ♥

1 kommentar:

Hemmet Är Min Borg sa...

Mycket intressant detta
,nu börjar du hamna på rätt spår , kul :)
Kram