fredag 6 april 2012

Säger man God Jul?


Sitter just nu och mumsar påskgodis.
Det har snöat massa ute, så God Jul kanske passar bättre som hälsning?
I år firar jag inte påsk och det blir inget besök hos familjen.
Inte för att jag brukar fira påsken nått direkt, bortsett från påskägg då.
Verkar dock vara många svenskar som ser stort på påsken i år.
När jag var medlem i motorgårn i Lidköping, så reste vi ju alltid
till Elmia på påsk. Vi samlades så många bilar vi kunde, sen åkte vi 
dit i karavan med feststämning och alkoholen börjades så klart på förmiddag.
Det var lerigt, ibland regn osv, men väder har aldrig hindrat oss.
Det blir ju som man gör det, eller hur? Bättre att anpassa sig.
Kul minnen har man allt, där man minglar bland festfolk på parkeringar osv.


Som Barn då? Då klädde vi ut oss till påskkärringar. Röda kinder, 
kajalfräknar, huckle, förkläde och allt det där.. Vi målade teckningar
och sen knackade dörr i stan, där vi delade ut våra påskteckningar.
I utbyte fick vi godis eller pengar, som vi la i vår korg. Det är inte så mkt sånt idag.
Vi gjorde dessutom nått liknande på julen.. Då tog vi typ glitter i håret, 
höll i varsitt tänt stearinljus, knackade dörr och sjöng julsånger för folk.
Ofta fick vi tex pengar i utbyte för vår trevliga julknackning.


Ja, detta med att underhålla människor började tidigt för mig.
Inte bara på högtider, för resten av årets dagar, så gillade vi att uppträda
för publik. Jag och vänner alltså. Vi tjatade ofta på familjemedlemmar. 
Dom tröttnade så klart till slut, eftersom vi ofta sökte publik.
Vi ville att dom skulle se det där Nya som vi repeterat.
Men vi stod också ofta i tex Stadsparken i Lidköping, där har dom 
en uppbyggd scen, så vi stannade främlingar på gatan, 
och sen uppträdde vi för dom på scenen helt enkelt.
Jag blev ofta kallad för teaterapa under uppväxten, vilket jag ju var.
Är även fortfarande idag, men i sällskap där jag inte känner mig 
förstådd, trygg eller likasinnad, så kan jag hålla tillbaka istället.
Då kan de istället uppfatta mig som reserverad, lugn och försiktig.
Men nåja.. Blir iallafall lugnt över påsk i år.
Glad Påsk! Hoppas att ni alla får en trevlig helg, vad ni än tar er an!
Nu ska jag smida lite framtidsplaner igen ♥

Inga kommentarer: