lördag 7 april 2012

Behind the scenes


Snön som föll igår, är i stort sett helt borta idag. Skönt det!
Nu till inlägget! Som ni vet så har jag gått tre år på estetiska programmet,
med inriktning på "foto, film och video". En innehållsrik utbildning, 
men jag tänker rikta in mig på film-biten i detta blogginlägg.
Vi lärde oss massor på utbildningen. Skriva manus, bygga upp inspelningsscen,
filma och regissera skådespelarna, men vi fick Själva också skådespela.
Vi var både bakom och framför kameran och de Båda var lika Roligt!
Vi fick ordna med ljud, ljud och klippa ihop filmen i klipprum med datorer.
Jag tycker inte om skola, men när jag gick på estetiska så stannade
jag alltid kvar så länge i skolan att lärarna fick kasta ut oss haha!
Ibland var vi kvar i skolan till 22-23 på kvällarna. Vi var bänkade 
i mörkerrum, datasal, filminspelningsrummet, klipprummet osv.
Vi nyttjade verkligen skolans alla rum och utrustning.
Vi fick så klart även låna hem systemkameror, filmkameror osv.

Bortsett från denna treåriga utbildning, så började vi göra filmer
Redan i mellanstadiet, fast då skådespelade vi och läraren stod för resten.
Det blev många små sketcher och även en långfilm. Kul minnen!
Jag började med dans, foto, film, redigering och teater väldigt tidigt.
Vi fick även en hel pjäs på mellanstadiet, som vi uppträdde för publik.
Jag var jätte nervös minns jag och hade en scen, där jag skulle vara
helt Ensam på scenen.. då ska hela publiken titta på Bara Mig!
Det var fullsatt i lokalen! Jag gjorde så att jag tittade Över alla publik huvuden..
Även om det är ner-släckt där publiken sitter, så ser man dom ändå lite.
Jag tänkte att tittar jag Över alla huvuden, så ser det ut som jag har 
kontakt med dom, samtidigt som jag kan låtsas att dom Inte är där.
Det gick faktiskt mkt bättre än att se dom i ansiktena.
Jag var ung och jag minns att jag fick en Kick av att skådespela. Himla kul!
Ja, det var så det Började. Sen har det flytit på och alltid funnits med mig.


Lasse%20Hallstr%C3%B6m%20spelar%20in%20Hypnotis%C3%B6ren

Vill nu visa er ett intressant reportage med regissören Lasse Hallström.
Bakom kulisserna på en svensk filminspelning med Persbrandt och Olin.
Här kan man se hur ljus och ljud sköts, hur miljön skapas,
rekvisita, regi, statister, hur skådespelarna arbetar osv.
Jag som inte gillar "vanlig" yrken, tycker iallafall att detta är intressant.

Inga kommentarer: