lördag 24 december 2011

Pre Christmas

.
I Onsdags gick vi upp vid 8 på morgon.
Under dagen hade vi tillsammans julpyssel med julmusik.
Smällkarameller, tassels och ängla-kristyrer.
Ischoklad och julmust blev det även till julpysslet.
Julmusik var självklart på så gott som hela dagen. Vad är julfix, Utan det??
Jag slog in julklapp och sen körde vi igång med köttbullarna.




I Torsdags så hämtade vi en julgran vid 16 tiden.
En gård här på landet odlar upp granar på sin mark som han sålde till endast 100 kr.
Då får man välja gran och såga ner den själv. Eller om man vill ha Hans hjälp.
Han hade fler sorter, men vi valde en ädelgran (blågran). Fyllig och fin!
Jag säger som de flesta andra.. Det blir ingen jul utan en riktig gran.
Det är också nått visst med att ta ner sin Egna gran, tycker jag.

Hem med granen och därefter in till Lidköping för att handla lite.
Sen fixades revbenspjällen, vi åt vanlig mat, sen såg vi på jul underhållning,
sockerkaka gjordes som skulle vara tårtbotten till min födelsedagstårta.
Mamma brukar göra allt ifrån grunden. Hon bakade även tårtan på kvällen.
Den blir god om den får "dra ihop sig" över natt i kylen.
Vi klädde granen. Den blev jättesöt! 
Glitter vill vi inte ha i. Känns lite old-fashion med glitter. Less is more.
Vi satte en säck över granfoten även i år. Många använder också finare krukor.
Granfötter är ju inte så fina precis, 
och det finns ju många finare alternativ än att visa granfoten.
Vi hade även i lite av det julpyssel vi skapat själva, samt små söta silver kulor.
Vissa silverkulor är glansiga, vissa matta och andra glittriga.
Belysningen är i små lampor. Mysigare med diskret.



Fredagen kom och det innebar Min födelsedag!
Syrran skulle jobba, men mormor och morfar ville komma över.
Vi hade ett lugnt firande i år och det kan ju vara trevligt det med.
Mammas hemmagjorda hallontårta åkte såklart fram. Älskar den tårtan!
Även kakor som syrran bakat.
Tackar också för alla Grattis! 
Har fått Över 100 stycken hälsningar i år också, Tusen Tack ni alla!


Ja där var en liten sammanfattning av dagarna.
Hoppas ni alla har det bra! Här är det som sagt var Ingen stress.
Jag kopplar inte stress till julen och har lärt mig att förbereda i bra tid.
Julen är en tid med mys, pyssel, njuta och Gemenskap.. Glöm ej det!
 God Jul 

2 kommentarer:

Tiggir sa...

Vad myseigt det ser ut!
God jul på dig gumman..Pöss pöss

Hemmet Är Min Borg sa...

Ja ddär fick vi en kanonfin gran, det blir samma ställe nästa jul
Kram