onsdag 23 november 2011

Pre Advent

Idag är det den 23 November.
Det betyder att det är Exakt en månad tills jag fyller år.
Det går fort nu och på söndag är det 1 Advent. Men det är Milt ute.
Vill ju gärna ha kyla och snö på advent för bästa känslan.
Började mitt stora adventsstäd förra veckan iallafall.
Btw. Idag är några spårvagnar pyntade med tomteluva i fram.


Ja, förra onsdagen så körde jag igång med mitt stora adventsstäd.
Badrummet var i fokus denna onsdag.
Det tar ju några timmar, eftersom alla detaljer ses över.
Putsa alla speglar, damma av ytor med fuktig trasa.....
Jag skrubbade väggarna noga. Skrubbade alla rör och sånt..
Skrubbade även golvet noga för hand.
Att moppa golvet, gör det ju inte Helt och hållet rent. 
Så någon gång ibland, bör man ju ta golvet mer noga, skrubba för hand.
Badkar, toastol och handfat ska skrubbas. 
Har man dusch så ska duschdraperi tvättas, eller dusch kabin skrubbas.
Nu skiner det i badrummet! Speciellt från golv och väggar! Känns skönt!
Dammsugade och moppade hela lägenheten vanligt också.


I torsdags så fortsatte mitt grov-städande!
Jag putsade alla fönster, samt putsade fönsterram och sånt runt om.
Ställde blommor i badkaret, duschade av dom, samt lät dom stå i vatten.
Dom får lite frisk energi om man gör så emellanåt.
Kan tala om att det verkligen kändes i kroppen efter dessa 2 städ dagar.
Tog mig en paus i några dagar och idag tänkte jag köra igång igen.

Man får ju ta lite per dag, då man Grovstädar.
Det liknar ett flyttstäd och man tar ytor som ofta glöms bort under året.
Bakom spisen, bakom kyl och frys. Elementen ska tas.
Rensa avlopp i brunn och handfat. Piska mattor och gardiner.
Skrubba väggar, golv- och dörrlister ska tas, samt dörrar, osv osv.
Nu är det Ny vecka och jag har fått samla energi under min paus.
Idag kör jag igång igen. Ska bl.a ta noga under och bakom soffan.
För hand skrubba alla golvlister, dörrlister och sånt. Nu kör vi på igen här!


Btw... Natten till söndag, så dog Lasse Brandeby (Kurt Olsson).
Han ville att det ska vara hemligt att han är sjuk.
Jag har dock ändå kunnat se på senare år att han ser sjuk ut.
Blek, inte lika närvarande och livlig längre. Ledsen, och Svag på nått sätt.
Träffade honom för flera år sen, innan han blev sjuk.
Han hade normal ansiktsfärg. Var pigg, glad, sprallig, social och allt. 
Stor skillnad.. R.I.P Lasse Brandeby

1 kommentar:

Tiggir sa...

R.I.P Lasse Brandeby!! Du kommer att bli saknad..

Vad duktig du är gumman..
Ska väl ta en stor städning här igen vart efter sen!!

Bamse kram