måndag 28 november 2011

1 Advent ★


Söndagen spenderades med en vän. 
Dagen började med kaffe. Sen blev det att fixa det sista.
Jag dammade med våt trasa, dammsugade och moppade. Strök dukar...
Spotify var ikopplad och det strömmade julmusik i lägenheten hela söndagen.

In på eftermiddagen så blev det risgrynsgröt med kanel.
Julgodis var inhandlat så klart. En påse Twist och non-stop.
Detta ställdes fram i skålar, så får man plocka när man vill.
Värmeljus tändes i hela lägenheten, precis som alla andra år.


När det mörknade ute på eftermiddagen, så kändes det dags för pynt!
Det är mysigare att pynta då det är mörkt ute, tycker jag.
Det kändes himla mysigt i lägenheten med pyntet på plats och alla ljus.
Fårfällen, filten och kudde i sängen gjorde sig perfekt.
Julmusiken som var på hela söndagen, satte känslan på plats också.




Senare sattes bakning i gång!
Vi gjorde lussekatter med massa god saffran. Det tog några timmar.
Jag följde 2 recept och gångrade ingredienser till 3. 
Fyra påsar saffran vart det också. Gott med mkt saffran ju.
Det blev 41 stycken allt som allt och dom var riktigt Perfekta!

På sen kvällen så prov smakades de nybakade lussekatterna, 
ihop med julmust och trevlig underhållning på tvn.
Fruktansvärt Goda vart lussekatterna! Helt perfekta på alla sätt och vis!


Vissa län hade storm på advent. Här började det blåsa på kvällen,
men storm var det inte och det drog dessutom fort förbi. Nu är det vindstilla.
Vissa delar av landet hade Snö på advent med! 
Uppsala området bl.a och det ligger ju typ 20 mil norr om Norrköping.
Idag är det lite kyligare ute känns det som, så kanske på G här med.
Ulrik Munter var visst i stan igår också, men det gick jag ju inte på.
Jag är väldigt nöjd med min söndag! Hoppas alla hade en Trevlig Advent!

2 kommentarer:

Hemmet Är Min Borg sa...

wow vilken trevlig advent du fick, härliga bilder och lussekatterna ser grymt goda ut
Kraam

Tiggir sa...

Vad fint och mysigt=)
Trevlig 1 Advent

Kram kram