tisdag 6 september 2011

Systemkamera


Konstigt det här med systemkameror, för då jag studerade estetiska,
men inriktning på just "foto, film och video",
så var det lite små töntigt att jobba inom foto och film.
Man var lite smått nörd och underlig, om man gick med en systemkamera tex.
Medan det idag har blivit värsta trenden istället!

Trots att jag gått utbildningen och även praktiserat som fotograf på en tidning,
så äger jag ingen systemkamera. Jag har bara en Panasonic Lumix TZ7.
Det är ju en digital kompakt kamera.
Det betyder typ att den står mellan att vara digitalkamera och systemkamera.
Jag är väldigt nöjd med min TZ7, men drömmer så klart om en system.
Men det är ju sånt där som kostar massa.
Inget man köper som impuls köp direkt. Men skulle gärna vilja ha en.

 Jag är så stolt över att jag lyckades spara ihop till en ny laptop.
En som orkar tungt arbete, stora foton och diverse media redigering.
Att jobba med foto och film, krävs ju en del tid vid datorn, dvs redigering.
Känner dock att jag vill utvecklas Mer, men inte har instrumenten så att säga....
Min digital kamera är bättre än andra digital kameror,
men kan självklart inte allt som en system kamera kan.
Jag vill så gärna ta detalj foton och det kan inte en digital kamera göra.
Jag menar att man zoomar in en blomma tex och kameran fokuserar på Den,
och gör allt annat runt omkring till lite suddigt.
Eller att vi har några personer på en strand säger vi,
men jag fokuserar på En av personerna och det gör att alla andra blir lite suddiga.
Foton kan bli riktigt snygga då man kör detaljfokusering.

Det är så trist att inte kunna utvecklas med sin digital kamera.
Den pallar ju inte vad som helst lixom...
Men nåja, nån dag ska man väl kunna spara ihop till en system kamera.

3 kommentarer:

Tiggir sa...

Man kan köpa en begagnat system kamera om man vill..Du ska vara stolt över att lyckades spara till laptopen..Vet hur det är när man sparar och sedan kan man köpa de som man har sparat till!!

Jag vet att du klarar av att spara till en system kamera..

Pöss pöss

Josefina sa...

Jag tänker på det då jag redigerar foton å så.. Att jag inte är helt nöjd med mina foton. Att en systemkamera skulle behövas lixom. Men det får dessvärre vänta några år. Ska sparas till julen, möhippa, skor, tärn-kläder å miljoner fler saker som Redan nu känns svårt att få ihop till dessvärre.
En tusenlapp är ju jätte mkt bara det å en begagnad systemkamera kostar ofta mer än en tusenlapp, så får dessvärre vänta några år till jag kan få ihop till en begagnad systemkamera ens.

Kramizz

Tiggir sa...

Jo jag vet gumman...Tusenlapp är mycket pengar..

Kram