torsdag 2 juni 2011

Stämbandsinflammation

.
Jag har fortfarande ingen röst!
Det är värre nu, än videoklippet ni hör i inlägget innan detta.
Jag undviker att prata, dels för att jag har svårt att få fram ljud,
och dels för att man bör vila rösten vid sånt här läge.

Har på senare också fått mer hosta, både slemhosta och rethosta.
Känner fortfarande en svullnad i halsen också. 
Känner även viss förkylning, fast jag inte Är förkyld heller.
Sen allmän inflammatorisk känsla i kropp och huvud.
En vecka är det nu. För jag började känna nått ömt och så i halsen redan förra fredagen,
men alkohol och mkt sång på festen i lördags, gjorde att det bröt ut i detta.

Idag satt jag nu och funderade....
Om det nu är hosta jag har säger vi, varför är då rösten så pass förstörd??
Då kom jag på att det måste vara nått med stämbanden, 
så jag sökte på stämbandsinflammation, och det satte pricken över i för mig!
Denna länken gav mig svaret! Även Denna länken!

Ja, ni ser ju vad det står i de två länkarna ovan... Magmunnen nämns mkt.
Som ni läst i tidigare inlägg om gastroskopi undersökningen,
så är det ju just övre magmun jag hade massa fel på.
Jag har förstått hela tiden att detta med rösten och halsen, 
har med magmuns problemen att göra, för jag har ju inflammationer där också.


Skönt att veta mer säkert bara, så jag får fortsätta att behandla som jag gjort.
Jag får inte prata, inte viska, inte harkla osv.
Ska dock på ett Möte imorn, som jag gärna vill gå på.. intressant blir det!
Hoppas verkligen att jag slipper avboka!

4 kommentarer:

Fia Bergman sa...

Hejsan, jag håller på att googla på stämbandsinflammationer då jag tror jag råkat ut för en sån och råkade komma in på din sida. Tänkte bara kolla hur länge du var hes/utan röst? Jag har inte alls kunnat prata på ca 8 dagar, och vill veta hur länge det kan hålla i sig. (Känns som minst 8 dagar till innan jag kan börja prata igen...) Men hittar inte den informationen nånstans! Så, vore roligt om du kunde svara på min fråga? :)

Mvh. Fia

Josefina sa...

Hej Fia!

Kul att du hittade hit :)
Kommer inte helt ihåg hur länge jag var sjuk. Har flera juni-inlägg om det hela och det verkar som jag var sjuk i lite över 2 veckor. Jag undvek att prata under hela den tiden. Jag hade även hosta, så jag fick sitta och sova, samt ha en vattenflaska intill sängen, äta fishermans friends och ta hostmedicinen theracough.
Jag kokade också upp varm nyponsoppa, eller varm blåbärssoppa om kvällarna. Även glass kan lindra, så ibland tog jag även kall nyponsoppa med glass i. Mums :)
Hoppas det försvinner för dig. Man tappar ju tålamodet efter ett tag. Så krya på dig

Mvh Jojo

Anonym sa...

Hej!
Hittade din blogg när jag surfade runt på halsbesvär.
Har liksom du också problem med magmunnen, har dock opererat mig för detta nu och hoppas att det hela ska vara över. Dock undrar jag om jag har dragit på mig någon sorts kronisk variant av stämbandsinflammation. Är dock inte hes så att det hörs, men jag känner att rösten är väldigt ansträng och jag kan inte ta i så som jag önskar. Har också ont i halsen och det svider osv. Värst i slutet av en arbetsdag.
Är detta något som du känner igen i dina problem?
Tacksam för svar!
Vänligen
/N

Josefina sa...

Hej N :)

Jag fick nån form av stämbandsinflammation några dagar efter gastroskopi undersökning. Operation har jag ingen gjort.
I tidigare inlägg, så hörs min heshet och det. Här är inlägget: http://druttizen.blogspot.com/2011/06/video-logg.html

Jag var sjuk i lite mer än 2 veckor, om jag minns rätt. Var jobbigt att inte kunna helt prata, samt att det kändes väldigt besvärat generellt. Svullet och lite sånt.

Jag känner inte helt och hållet igen mig i din beskrivning. Jag var hes och allt hela dagen. Om jag dock hade pratat lite grann, så gjorde det jätte ont i halsen, blev värre helt enkelt, vilket gjorde att jag fick välja att vara så tyst jag kunde under min hela sjuktid.
Nu är det ett tag sen jag blev frisk och sen dess har allt varit som vanligt. Så inget kroniskt för min del. Om jag var du, så skulle jag nog söka upp nån läkare och höra vad dom tror.
Krya på dig, hoppas det går över snart :)

Mvh Jojo