tisdag 12 oktober 2010

‎.•*•. Koselig .•*•.

.
Jag är nog mest en sommar person faktiskt.
Att ge sig ut en solig dag i lätta kläder och utan tröja.
Att ha mys picknick i en park, eller 'knäcka någon kall' vid klippor och vatten.
Utomhus scener med artister, camping med vänner osv osv osv. 
 

Men är väldigt glad att vi har 4 årstider om jag skulle få välja!
Vem vill fira jul i bikini på en strand tex?
Jo visst, man kan ju resa om man vill prova det, 
men hemma är det mest uppskattat med 4 årstider trots allt faktiskt.
Att ha en och samma årstid jämt, ger ju inga extra känslor och sånt. 
 

(Klicka på collage för förstoring)
 
 
 
Med höst och vinter gillar jag all mysfaktor. 
Plädar, varm choklad uppkurad i soffan 
med raggsockar och polo med stor krage. 
Promenad då stora snöflingor faller över en och flingorna är så pass 
fluffiga att det knastrar under fötterna på ett mysigt sätt.
Sprakande brasa, tända ljus, 
en fika på ett mysigt ställe och mörkret ligger på utanför osv osv osv.
Btw - Har hört att vi ska få en rejäl vinter igen, vilket Jag inte har nått emot. 
 
 


 
 
Vid juletid så är det mysigt att julklapps shoppa samtidigt som det snöar.
Det ska vara bara få minus grader och stora fluffiga flingor ska falla....
När man trampar på den "duniga" marken med nysnö 
så sprakar det för varje steg, ett härligt ljud.
Man går emellan köpcenter och butiker och de stora flingorna skymmer sikten.
Man får till och med någon flinga på sina ögonfransar....

För någon jul sen, så shoppade jag runt på stan. 
Det var just detta mysiga väder och mörkret närmade sig sakta.
Den härliga nysnön lyste upp omgivningen och stan var pyntad med belysning.
Stjärnor över gator i city, marschaller, granar med belysning osv.
Snön föll hela den eftermiddagen och 
jag fick ett leende varje gång jag bytte köpcenter eller butik.
Jag valde att avsluta eftermiddagens julshopping med en mysig fika på stan.
Det var lite mörkt ute och snön fortsatte falla.
Jag satte mig på mysiga fiket, "Skafferiet". Mitt favoritfik. 
Köpte en ciabatta toast med mozzarella och en varm choklad med grädde.
 
 


 
 
Strax innan advent så är fönster pyntade med advents stjärnor.
Jag har skaffat hem röda stearinljus till adventsstaken,
går ut och själv plockar på mig lite mossa och sen dekorerar staken.

Varje advent går jag gärna upp vid omkring kl 6 på morgon.
Ihop med någon vän eller vänner, så har vi bakat något juligt,
eller så har man tagit en frukost ihop. Tex lite risgrynsgröt med kanel.
Det ska vara en tidig morgon, innan solen går upp.
Jag har städad lägenhet, tänder värmeljus överallt,
men även adventsljuset i staken.
Julmusik ska vara på denna tidiga advents morgon också.

De advents mornar som det julbakas,
så proväter vi så klart bakverken ihop, innan solen går upp.
Ja jag vet, jag är traditionell! Men jag gillar sånt här mys!
Inte långt kvar till advent och julshopping heller.
Som jag skrev i förra inlägget så sägs det bli en hård vinter igen.
Snön har ju redan kommit uppe i norr, 
så inte långt kvar till vi mer söderut får vår första snö.

3 kommentarer:

Tiggir sa...

Vilka under bara bilder=)
Pöss

Lilliss sa...

jag måste säga att vintern är min favorit årstid! kunna åka till fjället och åka skidor, skoter m.m
allt blir så mycket mysigare..det är mörkt ute man kryper upp i soffan med varm oboy och lite tända ljus eller en tänd brasa!

kram

Hemmet Är Min Borg sa...

helt underbara bilder,
kram