söndag 19 september 2010

Valvakan


Valvakan har börjat i både svt och på tv4.
 Ikväll får vi svaret och tyvärr så sitter jag ensam.
Många äter gott, dricker gott och följer tillsammans Valvakan.
Hade jag med velat ju...... Blir en 3.5 Heineken ikväll hur som.
Det är bara några minuter kvar till vallokalerna stänger 
och då är det tv som tar över.



 
Detta är mitt tredje val som jag får vara med i.
På första valet hatade jag politik, precis som jag alltid gjort.
Men jag röstade ändå. Utan att vara insatt, så jag röstade blankt.
Andra valet så hade jag kommit fram till att jag är ju vuxen nu.
Att sätta sig in i valen är viktigt! Att följa debatter är viktigt!
För vem som i slutändan ska regera vårt land, 
styr ju över vården, utbildning, pengar, jobb, hälsa, miljö och mkt mkt mer!
Du kan ju inte klaga om du inte heller brytt dig om att rösta!

Så andra valet jag röstade i så åkte vi ut på val-föredrag i Vara.
Då bodde jag ju i Skaraborg och då var jag arbetslös.
Man fick välja ett antal partier man ville veta mer om 
och sen gick man på föredrag om partierna man valt ut.
Jobb var en viktig fråga för mig på det valet.

Detta är mitt tredje val och jag har försökt hålla mig ännu mer insatt än tidigare.
I år är sjukvård och hälsa viktigast för mig.
Därefter kommer jobb och även utbildning! Men först hälsa och sjukdom.
Sjukprat har varit ett hett ämne detta valet i debatterna och på folket!
Jag har följt både politikerna själva, och även vad 
vanliga medborgare berättar på internets forum osv.
Många som aldrig varit sjuka eller haft nån sjuk närstående,
tycker att de rödgröna är ett bidragsparti som för mkt, "tycker synd om".
Då är dom inte pålästa heller! Har Dom lyssnat på debatter tex?? oftast Nej!
De som har varit nere i skiten på ett eller annat sätt,
anser att borgarna är kalla och egoistiska, eftersom dom hånar de sjuka.
Dom ser inte verkligheten och dom har inte själva varit där.
Borgarna Tror att bara för man tex stöder rödgröna,
så är man lat, lever på samhället och vill bara ha det bekvämt.
Men hur jävla insatt är man då!?!? Ja inte alls!

Hur som, förra valet så röstade jag varken moderaterna eller sossar.
Sossarna stod still med Persson tex. Behövde hände nått mer tyckte jag.
Moderaterna ser ju Bara de som står upp så, de starka......






 TÄNKVÄRT:
Att bara tänka på Egen plånbok håller inte i längden! 
Många röstar ju blått just för att vinna i Egen del. 
Men även om DOM är friska och HAR jobb, så vad händer om 
deras partner, mamma, mormor, bästa vän osv osv, 
hamnar i en Svår situation och först Då kommer på att samhället 
valt att INTE satsa på dessa områden!........

Många säger att de rödgröna är lata, bidrags bekväma, 
inte vill jobba osv osv. Men faktum är att man röstar på ALLA människor bara. 
Handlar inte så mkt om bidrag som alla borgare verkar tro.... 
Handlar om att hitta lösningar där man kan överleva Oavsett situation 
man haft Oturen att hamna i. Vem som helst kan bli sjuk!!
 
Jag har sett båda sidorna, tyvärr... och sämre har det blitt också dessvärre. 
Jag har även upplevt att ha jobb, 
men också att vara både arbetslös och sjukskriven. 
Att se den sämre sidan och även själv fått uppleva den, 
önskar jag inte en värsta fiende!

Sen håller jag inte med om ALLT som de båda blocken har. 
Skulle helst se att man tar lite från varje parti och sen bildar ett nytt.

Inga kommentarer: