måndag 6 september 2010

Resan till Lidköping

.
Tagit lite tid, men nu kommer fortsättningen på måndagen. 
Alltså den 30 augusti. Detta inlägget blir långt.
 
 
 
Måndagen
Ja efter operationen i måndags, så tog jag bilen hemåt.
Där var mamma och båda våra hundar.
Vi tog lite kaffe och pratade. Jag kände mig fortfarande lite konstig, chockad, förtvivlad....
Så fick lugna ner mig lite medan vi fikade.

Men sen var det bara resa sig och packa färdigt. Vi skulle nämligen lämna Norrköping.
Jag kände mig lite mörbultad och konstig, så rörde mig försiktigt.
Jag skulle med till Lidköping och stanna en vecka där.
Men på vägen till Lidköping så åkte vi uppåt 
och gjorde ett besök hos Alwin's uppfödare i Västerås. Mojsans Kennel



Alwin i mitten, bland sina gener ......................... Valpen Izze tyckte Wilmer var spännande
 
 
Vi var framme i Västerås, hos uppfödaren vid kl 17.
Hennes hundar var i trädgården så det blev lite prat, hälsningar och bus i gräset.
Alwin fastnade för Izze, som är en trefärgad valp hane på nästan 5 månader.
Kände att det var mkt kallare luft där uppe än vi var vana vid.
 
Lovis, Alwin's mamma, är lite vaktig vid sitt hem. Hon skäller vid besök.
Hon fick gå undan lite ibland. Dom kallade henne "Drottningen".
Här nedan precis, ser ni Lovis på trappan vid verandan.
Sen ser ni blandade foton...




 
Nåja, vi rörde oss sen in i köket och fikade.
Valpen Izze fattade stort tycke för Wilmer då vi var inne.


Efter fikat, så minglade vi runt i huset, bland hundarna och sen ut i trädgården.
Monika, uppfödaren, visade oss hur man friserar en sheltie.
Nyttigt för mig också att se och ta del av. 
Fast hon inte är min uppfödare så har vi ju samma ras.
Jag ställde någon fråga om Wilmer's krage b.la och hon sa hur jag gör med honom.
Tusen tack för alla tips!
 
 



 
 
 
Uppfödaren Monika, visade också hur man kan fixa med klorna på bästa sätt.
Hon demonstrerade på Freya, som är Alwin's syster.




 
 
 
Trefärgade Candy var i höglöp, precis som sist vi besökte kenneln.
Det är hon som är mamman åt valpen Izze.






Sen blev det lite fotografering av hundar i gräset igen.
Kul att få på Alwin's syskon och mamma tex.
 



 
 
 
 Nedan ser ni ju Alwin:

 

 
Alwin's mamma Lovis nedan:



Lovis har blivit mörkare sen förra året då vi sist såg henne.
Mindre päls också, men alla hundar är ju i stor fällning nu inför hösten.
På fotot ovan så ser vi Lovis nosa på sin son (Alwin).
 
 
 
Syster Freya nedan:



 
Freya är fantastisk framför kameran. Fotomodell.
Hon var väldigt intresserad av sin bror, Alwin.
Som ni ser nedan:






Men ibland sa också Freya och de andra tikarna ifrån.
Dom visade lite gränser och regler på gården. Här bor vi och så här gör vi här.
Nedan ser ni Alwin's mamma Lovis som står upp
och syster Freya som ligger ner på trappsteget:
 






Mer foton nedan, som togs precis innan vår avresa:
 


 
 
Uppfödaren Monika testade lite trix på hundarna. 
Till vänster nedan ser ni Alwin. Sen Yuki. (Freya har vit fläck på ena sidan nosen.)
Yuki är Alwin's halvsyster. Dom har samma pappa.
Trefärgade är ju valpen Izze då och till höger nedan ser ni Alwin's mamma Lovis.
 
 




Vid 19.30 så åkte vi hemåt mot Lidköping. Blev en lång resa på en dag.
Vi var nämligen framme i Lidköping vid midnatt.
Snacka om skillnad på luft! Så himla kallt i Lidköping, mot vad Norrköping har.
Jag tog på mig skidjacka och raggsockar, men hackade ändå tänderna!! Mkt kallt!
I Norrköping har vi haft kanske 16 grader, samma tid. Vi har kunnat gå lättklädda ute.
Kändes som vinter på nått sätt, då vi kom hit. Men Nu har jag ju hunnit anpassa kroppen.
 



 

Tisdagen
Ja den sista Augusti, för nu nästan en vecka sen alltså,
så började vi dagen med en promenad efter frukosten.
När vår runda var klar så smet vi in hos mormor och morfar, som ju bor på vägen.
Hundarna fick lite godis som alltid, av morfar. Han gillar uppmärksamheten av hundarna.




 
Vi stannade på kaffe och fika där också.
Sen när vi gick hemåt igen, så tog vi fram delar av det agility set som mamma köpt av Linda.
Vi började med att ta fram tunneln och fästa fast den i marken.

Jag provade även min klänning som jag fått. Den ska jag ha på bröllopsfesten.
Hoppas verkligen att den blir bra. Är inte helt 100 med den, men får hoppas på det bästa.
Ska inte visa foton på den, för Linda får inte se.
 




Jag tog sen upp Wilmer på ett bord för att försöka frisera och förfina,
på de tips och sätt som Alwin's uppfödare på Mojsans Kennel, hade visat dagen innan.
Wilmer fäller ju massor nu också, precis som andra pälsade gör just nu.
Förbereder sig inför vintern. Det döda måste bort för att göra plats för ny päls.


Hasar ska klippas och även under foten vid trampdynor, ska det klippas.
Är det för mkt päls under foten kan en hund få svamp.
Man ska även runda av pälsen vid tårna, eller ja.
De ska med effileringssax "taggas" upp i nacka och i Wilmer's fall även sidan av krage.
Han har så mkt tyngt som ligger där, så det kan man fixa med denna sax.
Även lite i örat på de som behöver. Wilmer behöver inte egentligen där.
Nu har inte jag en sån "frisörsax", men försökte lösa med vanlig. Ska man inte egentligen men...
Ovan på öronen ska pälsen vara jämn också. Inga "antenner" som sticker upp mellan öron tex.
Även detta ska fixas med effileringssax. Men inte tas för mkt.
 



Ja detta är lite av vad som ska fixas iallafall.
Sen vilka borsta och hur man borstar bäst, fick vi också ta del av.


Vi tog sen fram även "däcket" i agilitysetet. Den ring som man ska hoppa igenom alltså.
Sen körde vi lite agility med de båda.
Jag tränade även Wilmer på att ligga och invända hans tur. Men det kan han redan så bra.
Övar alltid det också. För det kan för vissa hundar vara en utmaning att ligga och se på.
Alwin kan det inte, men det kommer på han om man övar mer.



 
 
Ska köpa effileringssax och vad som kan behövas till att fixa en fin sheltie.
Bra att köpa hem sånt. Men får vänta någon månad.

Inga kommentarer: