lördag 18 september 2010

Dan före dan



Fick förfrågan för några dagar sen av Nettan, att gå på event i helgen.
Tjänstehundsmästerskapen 2010 - Försvarsmakthund/Räddningshund.
Det är alltså en helg med lydnad, rally, freestyle, agility osv.
Man ser hur arbetshundar arbetar och hur duktiga dom är.

Vi valde att gå på lördagen, för det passade oss bäst, 
men sen var det även mest på schemat den dagen.

Tjänstehundsmästerskap - Läs här
 
 
 
 
Lördag
Jag kunde inte somna direkt denna natt till lördagen, så somnade vid 4.
Skulle upp vid 6.10 men vaknade faktiskt innan larmet. Vaknade vid 5.50.
2 timmars sömn, jag kommer vara riktigt trött ikväll!
Men det är ju bara att gå upp och köra igång, tänkte jag.
 
Kaffet kokades och jag hoppade in i duschen. 8.30 skulle jag möta Nettan.
Ska hinna bli ren och i ordning, hinna få kaffe i mig, men också nått i magen.
Sen ska jag ju hinna promenera också, till mötesplatsen 
och det kommer ta 30 minuter ungefär.

Nettan hade inte heller fått sova så mkt, så vi sköt lite på mötestiden.
Jag var typ klar att gå, men kunde varva ner lite nu.
Enligt vädret som jag kollade på fredag kväll,
så skulle morgon vara uppehåll och först vid 12 tiden på lördag
så skulle regnet börja och sen in på eftermiddag, skulle det öka.
Men det började faktiskt att regna redan innan jag gick iväg denna morgon.




8.40 så gick jag iväg och det var som jag trodde, promenad tog 30 min.
Hade redan känt att vänster fot på mina höststövlar, har läckt in vatten.
Regnade hela tiden! Nåja, vi möttes och se var det väl åter 
kanske en halvtimma kvar till vi var framme på eventet.
Regnet ökade mer och mer och det stod som spön i backen!
Eventet håller ju dessutom till utomhus, 
men alla där var väl klädda och förberedda med stövlar och regnkläder.

Vi stod under ett träd emellanåt för att få lite mindre droppar på oss.
Men marken och gräset var ju saftigt av pölar överallt.
Läckte in mer och mer hela tiden i mina stövlar. Dom börjar visst ge sig.
 
 
 
 
När vi kom fram så provade vi löpbandet rätt så snart.
Kändes som lite Cesar Millan, men detta var bra för att få 
alla muskler att arbeta, sa dom.
Det är även mkt tanke träning för hunden som ju får fundera lite 
varför marken rör sig men inte omgivningen osv.
Bra rehabilitering helt enkelt och där fick man prova bandet.
 
Hon frågade om jag vill prova med Wilmer och varför inte.
Hon demonstrerade i lugn takt med hur man ska gå till väga.
Hon pratade med oss samtidigt och förklarade varför osv.
Wilmer förstod ju redan direkt och var duktig.
Hon stod framför honom och matade med korv för att locka honom att gå.
Därefter så var det Candi som provade och även för hennes del gick det fort.
Både Wilmer och Candi stannade nån enstaka gång då marken rörde sig,
men började rätt direkt att gå igen och ingen reagerade konstigt.
Var inget konstigt för nån av hundarna och dom gjorde Allt för korv.



Hunden till höger ovan, har i uppgift att ligga lös på avstånd tills annat kommando ges
 
 
 
Vi såg vissa som tränade sina hundar här och var. Duktiga är dom!
Hundar är ju väldigt smarta bara vi väljer att använda dom.
Många har ju bara som sällskap, men de som väljer att ta fram sidor,
får ju verkligen en smart hund att visa upp! 
Människans bästa vän, men även ett kanon redskap för oss människor.

Var faktiskt mkt dötid dessvärre. Vi stod och hängde i spöreget.
Väntade på att agility eller annat skulle köra igång,
men folk stod mest och pratade, skrattade och hängde....
Vi trodde enligt schemat, att nått skulle hända hela tiden.




Vissa saker fick vi se, men bestämde sen närmare 11.30 kanske,
att vi är nöjda, för både Vi och våra hundar är dyngesura och iskalla!
Det kändes som mina fötter stod i en hink med IS!
Hade läckt in så pass mkt att mina tjocka strumpor var så blöta 
att man kan vrida ur vatten!
Hade skidjacka på mig men den delen vid händerna 
som är som en 'torg-vante' eller vad man ska säga,
var dyngesur, så inte bekvämt för händerna.
Hundarna, Wilmer och Candi, var ju dyngesura också. Dom såg ut att frysa.
Båda hade jacka men hjälpte inte hela kroppen.
Så vi började att gå den tiden hur som.



Hemåt
Vi gick igenom gatorna vid Knieppen och sen ner,
så att vi plötsligt promenerade längs mer Strömmen.
När vi kom fram till mysiga Färgargården så ser vi att det är event även där.
Det visade sig vara "Skördefest" och det var trots regnet, ganska många där.
Vi tittade lite lätt på vissa marknadsstånd där och sen gick vi vidare.
Vi skiljdes sen åt och jag fortsatte hemåt. Hade ju en bit kvar att gå.





Längtade på vägen hem, till att få ta av mig allt det blöta.
Wilmer skulle få ett bad direkt också. Behövdes.
12.40 var jag äntligen hemma och kunde bada hund, bli torr och bli varm!
Precis som bilen nedan säger, "Gos".




Även min jeanskjol var riktigt blöt! Hela framsidan var dyngesur.
Baksidan var däremot mer torr och på bilden ovan kan man se
både fram och baksida och visst är det skillnad?!




Trots otur med vädret, så är jag glad att jag fick förfrågan att gå med.
Är också glad att vi gick dit och trots att vi tyckte det var mkt dötid,
så fick vi ju se lite grann iallafall.
 
Tack gumman för trevlig lördag!

1 kommentar:

Nettan sa...

Tack själv sötnos! :)