söndag 27 juni 2010

Midsommar

.


Fredag - Midsommarafton
Efter frukost så tog vi vår första promenad som vi brukar.
Hundarna får rastas av och motioneras.
Vi såg då att flera blommor slagit ut under natten. 
Blommor vi inte såg kvällen innan. Slagit ut under natten helt enkelt.
Så det blev att plocka blommor igen.






Sen skulle det förberedas inför att fira midsommar helt enkelt.
Mamma åkte in till stan (Lidköping) på eftermiddagen för att handla.
Medan hon var iväg, så röjde jag upp här hemma....
Hundleksaker samlades och onödigt som låg framme, skulle bort.
Sen dammsugade jag och därefter moppade golv noga.
Musik strömmade också lite grann från laptopen, för att lätta upp stämningen.
 



 
 
Jag gick in i duschen och när jag var klar så hade mamma hunnit hem från ica.
Mamma gjorde jordgubbstårta och även sallad.
Jag gjorde min en potatisgratäng, för jag äter inte sill som de andra.



Mormor och morfar kom strax efter 15 tiden typ...
 Vi satt inne lite först, medan maten blev klar.
Wilmer fick på sig sin röda sjal, en bandana alltså 
och mamma fixade en till Alwin med. Hon hade rött tyg över nämligen.

 





Maten blev klar och vi gick ut till verandan för att äta maten där.

Vädret var bra, men det blåste mer än vanligt.
Vi åt ändå midsommarmaten på verandan och det blev en öl till maten.
Även en xider för min del.




Vi rörde oss sen inåt för att förbereda inför tårtan ihop med kaffe.
Jag tog mig lite mer potatisgratäng då vi var inne.
Mamma skulle åka iväg för att hämta min syster Angelina
inne i stan (Lidköping).
Hon hade jobbat och skulle hem och göra sig i ordning,
så nu var hon klar att hämtas helt enkelt.





Mamma åkte iväg och hämtade henne medan jag, mormor och morfar satt kvar.
Kaffet kokades och snart skulle det bli tårta.
Vid 17.20 var dom tillbaka och hundarna som ju älskar min syster,
skulle ta sig en lång hälsning, innan vi var nöjda.





Mammas tårta smakade som alltid väldigt bra!
Vi satt kvar och pratade till kaffet och sen
var det dags att rengöra gallret i grillen. Har stått med medel på sig.
Så bara att ta lite svinto och skrubba, vilket jag gjorde.





De andra satt och pratade så länge och så snart jag hade skrubbat klart,
så kunde vi gå ut och tända grillen som syrran hade förberett.
Eftersom det blåste så denna dagen, så ställde vi grillen på ett ställe
där vinden var mer försiktig. Både jag och syrran stod ute och
övervakade grillen, medan de andra höll sig inne och väntade in maten..





Maten blev klar vid 21
Tidigare på dagen åt vi på verandan, men grillandet tog vi inne.
Öl och xider blev det till maten och även en massa skratt och trevlig sällskap!






När maten var uppäten så satt vi kvar och mys pratade.
Väldigt trevligt faktiskt och många skratt blev det verkligen!
Mormor var riktigt rolig denna kvällen också,
skämtade och uttryckte sig väldigt härligt hela kvällen!
VI skrattade så tårarna trängde sig fram! Härligt!






Mormor och morfar åkte vid 22.30 och kvar var syrran.
Ihop med mamma och mig då. Samt hundarna.
Kvällen var inte slut än, för jordgubbar och grädde åkte fram.




"Killarna" hade varsitt ben att tugga på istället.
Syrran fick ta bilen hem, och hon åkte strax efter midnatt.
Mamma och jag satt vid facebook och kollade runt innan vi la oss.
Skönt att sitta och bara "va" lite innan läggdags.
Vi tog oss även en bit tårta var igen och var sen i säng vid 2 på natten.
Nöjda och mkt glada!



Tusen tack för en underbar midsommar!
Jag är nöjd till tusen!

Inga kommentarer: