torsdag 6 maj 2010

Houston, we have a problem...

Jag körde igång maskinen med den där rengöringsmedlet.
Men när jag sen kommer ut i köket så är hela golvet fyllt av vatten. Maskinen har läckt.
Nåja, inget att göra åt saken förrän maskinen är helt klar.
Då kan jag flytta fram maskinen och kollad vart rören har lossnat där i bak.

Det forsade vatten vid olika tillfällen och jag kunde höra hur det även forsade i bak på maskinen.
Fick moppa i omgångar och även sätta en plastbunke nedanför maskinen, 
för det rann under maskinen och sen ut över golvet då.





Leka Rörmokare
När maskinen var klar så skulle jag kämpa med att få fram maskinen.
Så jag kunde se var som hänt där bak i rören.
Men maskinen satt ju fast riktigt tight i hålet och det var inte alls lätt att få fram diskmaskinen.
Efter väldigt många om och men, så fick jag ändå fram skjuten maskinen.
Jag såg att ett viktigt rör hade lossat och den svarta slangen som hängde ovan,
har säkerligen ryckt dän rör-delen som nog satt lite halvt på.
För svarta slangen var rätt så tung faktiskt.




Satte på röret ordentligt, fick moppa och torka vatten igen....
La handdukar i bak där också, eftersom det säkerligen flodat ner dit
och då kan det ju bli mögel och sånt med tiden, bakom och under alla skåpen.
Så försökte göra vad jag kunde för att få upp allt, men det blev inte så blött på handdukarna.
Kanske så att det mesta forsade framåt och kom på golvet, vet inte....

Detta blev en heltidssyssla och kämpandet slutade aldrig!
Men ingen kan ju säga att man inte är självständig precis.



Rören satt nu som dom skulle, efter att jag fick möblera om rören lite
och se till att slangar där bak inte kan slita loss rör då man skjuter in maskinen.
Som nog har hänt förut.
Lät också allt torka så gott det kan, innan jag ställer tillbaka maskinen i sitt hål igen.
Får ju inte vara blött under maskinen ju.






Leka Elektriker
Från att ha lekt rörmokare, så fick jag nu leka elektriker.
Gick till hallen och kollade proppskåpet. 
Kom på att el jacket i bakom diskmaskinen kanske Visst fungerar,
bara att man tillfälligt tagit bort proppen/säkringen.
Så jag kollade vilka alla proppar var och det var spis, belysning, kyl,
tvättmaskin och en hette "disk", så den var nog just det jacket i hålet där.
Jag kopplade i en fönsterlampa i just det el jacket i bakom där diskmaskinen står
och hämtade sen en propp/säkring i min verktygslåda.
Sen kollade jag om lampan började lysa eller inte. Den lös!!



Mission accomplished!
 
Jag löste alla rör-problemen och jag löste hur jag får ström i just el-jacket bakom maskinen.
Så nu slipper jag dra sladden framför som ni såg i förra inlägget.
Nu är sladden gömd i bakom maskinen, som det SKA vara.



Har nu plockat i min disk i maskinen, för att nu köra första diskningen.
Först har jag ju kört maskinen tom och endast rengörings bunken var i maskinen.
Men nu är den redo att använda igen och oj vad jag slitit i dessa timmar.
Men nu är maskinen på och hoppas nu det inte läcker igen bara!

3 kommentarer:

Hemmet Är Min Borg sa...

jag ser att du har något vid elkontakten där ,är det till datorn, så det inte kommer vatten på den
krammm

Lilliss sa...

duktig tjej!

kram

Tiggir sa...

Vad duktig du är gumman..
Bamse kram