torsdag 13 maj 2010

Agility nybörjare - Kurs 5

.
Nu regnar det inte mer... slutade för några få timmar sen.
Marken håller på att torka sakta ute.
Men mulet och mer regn är utlovat att komma i dagarna.




Gårdagen??
Igår när jag gått upp så blev det duschen direkt, samtidigt som kaffe kokades.
Jag fungerar inte om jag inte får kaffe i mig innan jag lämnar hemmet.

Gjorde mig i ordning sen och även kokade det kaffet som skulle med.
Jag och Mattias skulle nämligen till brukshundsklubben.
Wilmer fungerar inte på kursen om han kommer relativt direkt från hemmet.
Han behöver fått nosa, springa och bli mätt på att se hundar,
mätt på omgivningen och fått av sig värsta av energin.
Så vi skulle spendera några timmar på klubben, innan kursen börjar.





Wilmer blev överlycklig då väskan kom fram!
Han vet nämligen att det betyder äventyr!
Äventyr är lika med superkul! Nu kopplar han väskan till agility dag.
För väskan tas bara fram vid agility i dagsläget.
 
 
 
Kaffe, rätt koppel, bajspåsar, belöningsgodis, vattenskål....
När allt var packat och jag var färdig så gick jag mot busshållsplatsen.
Det tar några minuter att gå dit.
Mattias mötte jag upp på bussen och vi klev av vid Maxi.
Han skulle bara in på jobbet en sväng, så jag väntade utanför med hundarna.



 
Candi hade tofs




Vi gick sen den långa grusvägen mot klubbhuset.
Klockan var vid 14.30 -tiden då vi var framme på klubbhuset.
Fika med Ballerina som Mattias tog med, medan jag stod för kaffet.
Lite agility träning, lek med tennisboll, jaga varandra bus,
lek med pipleksak, vila lite och sen igång igen.....







Massa spring, bus och även träning på de moment som behövde tränas upp,
gjorde att vi tog en paus igen och mer kaffe.
Wilmer behövde öva på tunnlarna. 
För han var skit duktig på tunnlar de första kursgångerna,
men sen när vi kom en söndag utan att vi hade kurs,
så började Wilmer plötsligt att vägra tunnlarna.
Så nu behövde jag öva upp tilliten till tunnlar igen!


Wilmer var jätte duktig på allt vi gjorde innan kursen började!
Vi hade ibland mulet och ibland soligt, men det blåste hela tiden.
Jag hade förberett mig med varma kläder, 
eftersom jag visste att det skulle bli väldigt kallt av vinden.







Det gick bara bättre och bättre!
Han litade på tunneln mer och mer igen!
 
Tänk att nått litet kan hända....
Jag menar för han tvekade aldrig i början, 
utan tog varje svår tunnel utan problem. 
Men rätt som det var så började han ju tunnelvägra, bara så där..




Kurs dax....
När kursen sen började vid 18,
så hade vi hunnit bli lite kalla men kursen började med en videovisning.
Ihop med någon kaka och kaffe, så såg vi en agilityfilm.
Därefter gick vi ut till banan och körde på.








De flesta foton är ifrån innan kursen började.
För vi var så pass utspridda under kurs gången att det var svårt att ta foton.
Men Wilmer var riktigt duktig Hela dagen faktiskt!






 
Wilmer kunde vara lös hela kursens gång igen!
 
 
Trots alla lösa hundar och sånt som springer runt omkring honom.
Han kom när jag bad honom, han lyssnade på vad Jag vill.
Kunde vara lös hela tiden, trots alla lockande störningar osv.

Precis som sist då jag var på klubbhuset i några timmar innan kursstart.
Han behöver vara där innan och hinna bli "mätt" på omgivning och allt,
för att sen vara bra och koncentrerad på kursen.




Candi frös och hon var lite små tjurig över att det lite grann duggade.
Någon droppe hann att komma innan kursen var slut.
 
Sist Wilmer var bra på kursen, så spö regnade det redan innan kursen börjat.
Jag och Wilmer höll ju på i spö regn hela den kursgången
och då kursen var slut så droppade det enormt från hår och allt.
Riktigt kalla vart vi den gången och ville bara hem till torra kläder.




Nåja, vidare....





Wilmer fick väldigt mkt beröm idag av ledaren.
Hon tyckte att han var bra på massa moment och stadig!
Alltså att han stod säkert på benen på bl.a vippbrädan/gungbrädan.
Jag höll inte ens i brädan igår och blev själv överraskat glad!

Han väger ju ändå lite mer än en del andra på klubben,
och om jag inte håller i brädan då den ska slå ner i backen,
så blir det hårdare smäll, ju tyngre hund.
Men det gick kanon även med dessa moment!

Wilmer gjorde inte så många fel alls
och han sprang hindrena rätt fort dessutom, 
så ledaren blev imponerad flera ggr av honom.





 
Det var andra hundar som hade lite dålig dag istället denna gång.
Men det är ju som oss människor, vi har dåliga dagar också.
Vi klarade oss ifrån regnet iallafall. Det började först då jag vart hemma ett tag.




När kursen var slut så var det skönt för oss alla att komma hem!
Candi ville bara gömma sig i något varmt och mörkt.
Wilmer kunde hålla på lite till om det vore så, men trött var han säkerligen.
Men inte så pass trött att han slarvade eller nått.









I'm@home.nu
Jag var väl hemma vid 21 och innan regnet börjat falla.
Nöjd och glada med dagen så kopplade vi av hemma.
Diskmaskinen startades och mina fötter värkte något enormt!
Skulle behövt ett fotbad egentligen, men valde sen att lägga mig istället.






 
Två avslagna, i soffan... myyyyys!!
Wilmer fick rastas en sista gång vid 23 typ...
Han har ju ätit och druckit i mer mängder än normalt, 
så kan vara gott att tömma blåsan på nytt som sagt.


Han var totalt avslagen då vi hade tömt blåsan sista gången.
Han låg i soffan och var totalt borta!
Då bestämde jag mig för att vi går och lägger oss.
Vi hade ju använt både kropp och psyke i många timmar nu.
Fötterna pulserade och var mkt svullna....
 
 



 
Mkt mkt nöjd med dagen och en åter igen, mkt stolt matte!
Tack för onsdagen!

1 kommentar:

Hemmet Är Min Borg sa...

vad roligt att det gick bättre denna gången ,
kram