onsdag 24 mars 2010

Trött på mobilt

Kokar lite kaffe nu.
Har små pysslat i köket också, då jag höll på med källaren igår.
Fick röja undan lite i köket idag istället.
 
 
Router?
Igår hämtade jag upp min trådlösa router.
Istället för att ha en lång nätverkskabel liggandes,
så är en router bra och speciellt en trådlös.
Mitt tele2 uttag är i hallen och datorn brukar stå i sovrummet,
så man måste isåfall ha en nätverkskabel igenom varje rum.
Med en trådlös router så kopplar jag in routern i hallen,
installerar produkten på datorn, samt sätter en plugg i ett usb uttag.
Denna lilla plug, får kontakt med routern i hallen och vips!



Linux?
Dessvärre så surfar jag med Linux på denna datorn...
Min är ju på service än och Windows är 'för stort' för denna datorn.
 Jag fann inga drivrutiner för Linux alls då jag letade på nätet.
Fann bara till windows av alla typer.

Linux är ju utvecklat av användare...
Data nördar som suttit hemma och skapat ett eget alltså.
För att finna drivrutiner och sånt, så bör något ha "löst" detta.
Någon bör ha skapat en fungerande drivrutin till just Linux.
Windows är ju stort tex och skapat av mer "proffs"
så till Windows finns ju allt.
Kan påstå att jag inte alls är ett fan av Linux iallafall.





Kunde inte finna rätt drivers till routers hur som..
Så jag fick använda mig av den extrem-långa nätverkskabeln..
Fann ju en i källaren igår som jag tog upp.

Men så länge min dator är på service, 
så går det bra att ha nätverkskabeln.
Denna laptop står nämligen på vardagsrums bordet,
så kabeln från hallen blir inte så farlig och det är ju tillfälligt.
När jag sen får hem Min dator som ska stå i sovrummet,
så kommer jag kunna installera router drivers,
för min dator har Windows, tack och lov!
Då kommer jag fixa så att det blir trådlöst här!

Men jag provade att koppla in i hallen igår som sagt...
För vi har ju LAN indraget i huset..
Man sätter in sladden i hallen och andra änden i datorn,
sen startar man webläsaren och automatiskt så kopplas man 
till en sida där registrering för just LAN hos tele2 kommer upp.
Funkade som utlovat, även i Linux, så jag registrerade mig!
 
 
 
 
Mer för pengarna
Nu surfar jag inte på mitt mobila bredband, utan på LAN!
Med routern i kopplat sen, så kommer det ta lika lite plats 
som mobilt internet, eftersom min router är trådlös.

Nu betalar jag nästan 100 kr mindre än med mobilt,
och får då surfa mkt snabbare än vad som är möjligt med mobilt.
Vill jag sen ha ännu snabbare, så kostar det samma som med mobilt.
Men skillnaden på hastigheter är ooooh så olika!



Inga kommentarer: