söndag 28 mars 2010

"Äntligen Hemma"

- Vart ska vi ha honen då?
Martin svarar: 
- Vi utgår ifrån att dom flesta är högerhända..
Sen visar han att då grejar man och så 
ska man gör så och då är honen bra där.
"Det blir lite knöligt annars"




Jaha... så vi vänsterhänta SKA ha det knöligt då?.. hm.


Vanliga vardags situationer är problem för oss vänsterhänta.
Vi är fler än många tror.

I skolan så kunde lätta saker som en sax, eller potatisskalare 
i hemkunskapen, vara för just högerhänta!
När man ska laga man så är pip på grytor för högerhänta,
även slevar och sånt anpassade för att hälla sås, eller vända plättar,
detta är anpassat till just högerhänta.
Det finns ju Till vänsterhänta, men är lite svårare att hitta
och vissa saker kanske man behöver specialbeställa.


 
Denna slev är klassiskt exempel på krångel för oss vänsterhänta!
Hur ska man kunna hälla upp sås med vänster hand på en sån här??
Hemma kan man ju köpa hem lite som är anpassat till båda.
Men på jobb, skola, eller annan plats så är det väldigt 
ofta anpassat just till högerhänta.



Samma med fler småsaker som en mugg med bild.
Om en vänsterhänt håller så blir bilden åt "fel håll".
Eller som kaffebryggare.. Perkulator tänker jag främst....
Är du vänsterhänt å blir lysknappen åt fel hål...
När jag kokar kaffe och ställer ner bryggaren på sin kokplatta,
så får jag alltid vrida bryggaren så att handtaget blir till höger.
För då kan man se lampan och på avstånd då bedöma att kaffet är klart.
Men blir ju lite extra krångel då man är vänsterhänt.
 


 
 
 
 
Funderingar
Men som det dom prata om i "Äntligen Hemma" nyss.....
Varför inte bara försöka göra nått som är till Båda!
Sätt honen i mitten eller vad 17 som helst.
Varför ska vi vänsterhända få alla små vardags saker 
krångligt bara för vi är lite lägre antal? 
Vi är ju fortfarande väldigt vanliga. 
Vanligare med vänsterhänta än man tror.
 
Handikappade tycker att dom blir dåligt bemötta på ställen osv,
just för att restaurangen inte har handikapps anpassat tex,
eller att nått i hemmet inte är anpassat.
Dom får till sig ersättningar och det ändras i hemmet så det passar dom.

Men tänkt om det gällde även vänsterhänta....
För som Timell sa att om vi sätter diskhon där,
så skulle det ju bli för bökigt.
 
Men om jag flyttar in i en bostad där dom anpassat för att just högerhänta ska slippa bök, borde inte jag som vänsterhänt då får tex ersättning jag också.
För eftersom jag måste krånglar till det, så kan väl det leda till att kroppen används fel och jag får skador med tiden... nåja..

1 kommentar:

Purple Kitten sa...

haha kollade också på det imorse, o jag chockades också av det han sa! :P