tisdag 2 februari 2010

• Agility •


Har glömt att berätta något för er alla...
Det är nämligen så att jag i fredags, sen eftermiddag, anmälde Wilmer till nybörjar agility.
Eftersom det är så mkt snö ute, så kommer hon att höra av sig när det mer närmar sig kursstart.
För kursen är ju ute och får bli att den startat lite längre fram.

Tänkte visa er lite foton från tidigare kurser....
Fann lite på Wilmer's valpkurs som ägde runt 6 juli 2008.
Wilmer var då 5 månader gammal och på sista kursdagen av valpkursen,
så avslutades kursen med att prova på just Agility!




Kontakt övning med störningar:



 
Vi står uppstaplade som en gång och hundar ska kunna gå förbi i mitten utan att 
min hund bryr sig om den passerande hunden eller de som står omkring oss.





Väntar på tur att öva inkallning:



 
 
 
 
 
Våran inkallning i skogen:



 
 
En av ledarna håller min hund, medan jag går längre bort i skogen..
När jag kallar på min hund, så släpper hon och han SKA komma till mig.
Gör han inte det, så kan jag vända och springa åt ett annat håll.
Nu var ju alla kursens hundar mkt duktiga på inkallning, så inga problem.





Medan ledarna förbereder nästa moment i kursen,
så får vi hundägare träna tålamod med våran hund.
Vilket kan stundvis vara svårt för en liten valp, men här går det bra på bilden ovan.






Prova på Agility, var slutet av valpkursen!


På första övningen, skulle hunden ta sig igenom en bana som ledarna planerat.
Wilmer och en jack russel var de enda hundarna på valpkursen som klarade hela banan.
 




På bilden ovan ska jag få Wilmer att gå igenom hela röret, vilket han klarade!
Han tyckte dessutom röret var roligt, så sprang fler ggr genom röret.
Som sagt, så klarade bara Wilmer, samt en jack russel av hela banan.
De andra hundarna misslyckades på just röret.









Nästa moment var ett inkallnings moment med störning!





Åter igen ska en av ledarna på kursen hålla i min hund...
Jag går längre bort och de andra kursmedlemmarna står som en gång
och den gången ska hunden springa igenom, MEN med en extra till störning!
I början av gången, så ligger det korv bitar på papper.
Både till höger och vänster, som "pelare" fast på marken, kan man säga... typ.


Hunden ska strunta i både de andra hundarna i gången, samt INTE ta korven!
Jag som ägare, ska få hunden att komma Direkt till mig!





Sheltien är känd för att vara matglad och även jack russel är känd för detta...
Som ni ser ovan, så lyckades Wilmer INTE med att strunta i korven!
Han åt upp all korv och SEN kom till matte! Men alla fick sig ett gott skratt åt honom hihi

Både Wilmer och jack russeln klarade av agilityn utan problem,
men ingen av dom klarade av just inkallnings momentet MED korv!
De båda tog korven först och kom sen haha!




Men som sagt.....
Wilmer är anmäld till nybörjar agility och det kommer vara under våren,
eller ev in mot sommaren, beroende på när snön försvinner.
Ska bli kul att ägna en hel dag åt honom och se om han tycker det är kul!
Sheltien är ju trots allt alltid vinnare inom både agility och freestyle sporterna.
Men om Han tycker det är kul, återstår ju att se.

Dom ska försöka att sätta mig och Nettan i samma agility kurs.
Jag föreslog det till Nettan eftersom bussen inte går ända fram för det första,
så kommer man ju att fåfram till kurshuset och det tar typ 15-20 minuter.
När kursen sen är slut så måste man gå i kolsvart mörker, 
för det finns inte en enda lampa den grusvägen.
Så kommer vi i samma kurs så kan man ju samgå den tråkiga och mörka vägen.
Förklarade det för kursledaren jag pratade i telefon med och hon förstod,
så hon ska försöka få oss i samma grupp!

3 kommentarer:

Hemmet Är Min Borg sa...

va söööt så liten han är där ,och ivrig på att få lära sig :)
kram

Nettan sa...

Ska bli kul o få börja till våren sen med båda vovvarna som verkligen behöver det! :D

Tiggir sa...

Vad söt wilmer var som valp..Men han e söt nu också!!
Lycka till med agility när den börjar!!
Stor kram