måndag 28 december 2009

Trick

 
Mamma lagar mat och jag har rastat Alwin och Wilmer precis.
Innan vi gick ut så lärde jag Alwin att lyfta tassen i luften då han sitter.
Kommandot är "tass" och då ska han lyfta, vilket han så klart lärde sig snabbt.
Wilmer va också väldigt snabb på alla trick vet ja.
Igår (eller i förr går) visade jag mamma hur man lär hunden att ligga.
Han är jätteduktig på det och var det redan direkt!
Lärde honom även att "vänta", men det kommer ju krävas mer tid så klart.
Man börjar smått och då han sitter så säger man "vänta",
sen väntar 3-4 sekunder kanske och sen säger "braaaa".
Sen gör man samma igen att man säger kommandot och väntar endast kort stund.
Sen belönar, så att han kopplar ordet till att han ska sitta kvar lite typ.
Sen ökar man tiden som han ska vänta, ju mer han lär sig med tiden helt enkelt.
Men nu handlar det om sekunder bara i början.
 
Morfar var här typ nyss med... 
Fick pengar i födelsedagspresent av honom och mormor.
Wilmer var underbar idag igen! Inget skäll eller nått, tyst och lugn.
Han börjar dessutom tycka om morfar nu, vilket morfar pratar massa om!
Han älskar ju hundar så tycker det är sååå kul med Wilmer nu!

Nu ska vi äta här, så jag försvinner lite....


1 kommentar:

Hemmet Är Min Borg sa...

ja det är roligt att dem lär sig så fort oxå
kram