lördag 21 november 2009

Jippi!

Jag fann bilderna om de möbler jag betsat!
Jag gjorde tydligen detta 15 och 16 februari 2008.

Nedan ser ni hur mitt köksbord såg ut INNAN jag betsade!
Och sen ser ni hur det blev som betsat!





Skillnad va???

För att få den mörkbruna betsen så mörk som resultatet är,
så har jag låtit det torka och sen målat på igen och igen.
Tills jag är nöjd med "tjocklek" av färg och mörkhet av den.
Vill ju inte att träet ska lysa igenom...

Notera! Att jag har sandpapprat alla möbler innan jag börjat betsa!





Jag köpte dessa grejer:




Kände dock att det inte var samma snygga "hand gjorda" resultat med pensel,
så jag tog endast disksvampar då jag målade, jag betsade alltså.
Hällde upp lite bets i en plast "skål" och sen doppade i svampen,
drog av lite på plats kanten så det inte blev för mkt på en gång,
och sen drog i träets riktning med svampen.







Ja jag betsade fler möbler!
Denna träskiva ovan och ni ser ju till höger, hur det såg ut från början!
Alla möbler blev precis som bordet för att nämna.
Sen betsade jag en gammal trästol, som jag tänk att ha en grön, snygg växt på!


Fotona nedan är tagna under allt arbete....
Betsade ju som sagt i flera omgångar, så de ljusare bilderna, är då möbeln inte är klar..
Trä brädan nedan till vänster däremot, den är klar!
Så där mörk ska de andra möblerna med bli som klara!








När jag i omgångar betsat så möblerna blivit så där mörka som jag vill ha dom,
så ska det torkas ordentligt och därefter ska en över lack appliceras!
Detta räcker att göra just på tex bara bordsytan!
För som ett bord, det ska ju torkas av och över lacken gör att det skyddar betsen/färgen!
Samt att om man Inte lackar och sen ställer en mugg på bordet,
så kan det bli tex en ring på bordet efter muggen, så lacken skyddar!



Jag använde lacken nedan:





Jag gillar inte glänsande möbler, så rådfrågade personalen på coop och dom rekommenderade halvblank.
Jag är nöjd faktiskt, för det glänser inte, utan blev en bra och snygg yta med halvblank!

Ja även betsen köptes på coop och jag valde ut den som är nedan!
Lackbets i mörk ek, nr 725. Märket är Herdins.
Jag är super nöjd och denna kommer jag nu köpa igen, för jag har nu fler möbler som ska betsas!






1 kommentar:

Nettan sa...

Ah så bra att du hittade bilderna! Nu kan du börja med dom andra möblerna du tänkte måla om :D