lördag 24 oktober 2009

Ärlighet vara LÄNGST!!


Jag vill nå ut till Er läsare med saker som är viktiga för mig!
Jag vill beröra, ge tips, råd eller bara berätta om mig och mitt liv...
Min blogg heter. Confessions ..och mitt motto är. "I'm just being Me, can you handle it?!"

Confessions betyder bekännelser på svenska!
Jag har haft den blogg titeln i flera år nu och den stämmer in på mig.
Ni ser Mig, en äkta vara som Vågar vara mig själv!
Ja... jag har fått mkt skit för att jag är mig själv,
säger mina åsikter och vågar sticka ut, eller vågar vara den jag vill vara.
Säga det jag vill säga och göra det jag vill göra...
 







Som ni nog många vet redan, så är för mig de två viktigaste sakerna:
Trohet och Ärlighet! Att man är sin partner trogen och att man inte ljuger!
Jag är uppfostrad på detta vis att ovasett hur FEL man gjort, eller hur DUM man 
känner sig för sitt fel, så ska man inte kasta sand i ögonen på den som talar sanning!
 
 
Ett exempel från min barndom är att jag tog pengar ur mammas plånbok..
Hon hade sagt då jag frågat henne, att jag inte får någon peng.
Jag gick ändå och tog en peng ur plånboken i smyg....
Det gick 1dag (max 2) och samvetet kröp inom mig.. Jag kände mig inte bra av detta.
Så jag gick till mamma och skämdes nått så enormt!!
"Mamma... jo.. jag tog en peng ur din plånbok häromdan"
Lugn som hon var, så svarade hon bara; "Okej. Ja men då vet jag".
Jag fick inget bråk, inget skäll, inget utegångsförbud eller nått som andra alltid fick!
Jag sa sanningen och fick ett bra respons!




Goda Råd
Detta har lärt mig i längden att jag KAN stå för mina misstag!
Alla gör fel,. det går inte alls komma bort ifrån! 
Speciellt inte vad gäller barn som ännu lär sig om livets rätt och fel!
Man Måste få lära av sina misstag!









Skulle man i vänskap eller ett förhållande tex, göra nått fel....
Man skäms, man mår dåligt och man vet att detta kommer såra den andre....
Då kan jag bara tala om att det sårar faktiskt MER att inte få sanningen från RÄTT person!
Det sårar också mer att inte få höra om det då det är "färskt".

Får man höra om misstaget då det är färskt och inte kommer via någon annan tex,
då är det något man kan prata om och lösa tillsammans.
Får man reda på misstaget senare, eller via någon annan... 
ja då är det ju både utdragit och kanske förnekat till och med.. 
eller bara att man inte kunnat med att säga det för man vet det skulle såra, 
som ju är en så vanlig anledning till att många struntar i att alls säga, 
så långt det funkar att hålla tyst!!
Ja då blir det helt enkelt ett stort svek! Ett slag i ansiktet!
Alla månader.. veckor, eller kanske även år! Som man gått ovetande!










Så våga tala om dina misstag!
Alla kommer vi göra misstag, så är det bara!
Lär dig att SJÄLV tala om dom och gör det inte imorn, utan gör det NU!
Ju längre tid det tar innan sanning kommer fram, desstu svårare att smälta!
Får fler veta ditt misstag på vägen, så kommer fler veta, UTOM den som Borde veta misstaget, 
vilket gör att den kommer känna sig så extra sviken och 
det kommer nog inte gå att reda ut dessvärre!
 
Jaaa!! Personen man berättar för kommer säkert bli ledsen och besviken!
Men!! Det går lösa och smälta på ett bättre sätt, ju tidigare man berättar!
 
 
Så tala om dina misstag och gör det själv... när det är 'färskt'!!