torsdag 13 augusti 2009

Run it all off

.
Har precis varit ute med Wilmer.
Han hade sån otrolig energi att jag ville få bort en del av den.
Han försökte få av energin här inne på sånt han annars inte rör,
så jag tog långlina och tog på mig stövlar!
Gick iväg till den lilla gräsmatta där hundar ofta släpps lösa.
Intill den där super lilla rastgården som nu inte finns mer.

Nu dessvärre som kom en MASSA energi då vi kom in igen.
Trots att jag försökte vara super kul ute.
Försökte springa, leka och hade t.o.m en pip leksak med ut, en boll.
Han nosade mest, men liiiiite grann bus blev det.
Han verkar bli så glad och energifylld nu när vi är inne igen.
Kanske känner mer sånt här och nosa ute.
Nä jag vet inte.... Nu kände han mest för att nosa ute och leka inne.

Otroligt envis är han om kattmaten!
Har blitt det iallafall, för annars bryr han sig inte.
Men nu får jag ha ett sånt superkoll på honom så det finns inte!
Gör inget annat än att korrigera att han är där igen och igen och igen!!
Får bli hårdare och visa att det finns konsekvens.
Hårdare än jag är det vill säga.
Mkt envis liten herre vill jag lova! Men det är jag också.

Jag ska kunna ha kattmaten i ett annat hörne i köket,
och lära honom att inte gå dit istället för att ha maten på bänk.
Han tar minsta chans nu sista veckorna att försöka ta kattmaten.
Mkt störande, men får kämpa på helt enkelt.




Nu har jag lyckats sänka hans energi här inne.
När en sheltie blir över lycklig så finns risk för att nått högt skall kommer,
och det gillar inte jag, men allra minst min granne ovan.
Då ringer hon värden .DIREKT. och han blir inte heller alls glad!





Tanken med långlinan är att träna om inkallning!
Han tappade det i början av sin tonår nämligen.
När han blev könsmogen sprack allt och han började krångla.
Så nu ska jag då linan är på, träna!
Ska jag .INTE. träna så blir det vanligt kort koppel,
för han ska inte lära sig fridom hur som helst,
den ska vi träna på och .. gäller långlinan.

Flexikoppel ovan



Endel har flexikoppel och långlina hur som helst,
för att hunden ska få frihet, men den vet ju inte att den får det.
Det är när man tränar det, som man berömmer och den fattar.
Man ska kalla in hunden flera gånger då man har flexi eller långlina.
Kommer den inte på förta ropet, så drar man hårt i linan!!
Man ser till att hunden kommer till en, direkt! Utan tjat!
Sen berömmer man med massa kel, glad röst och sen säger varsågod!
Då kan hunden springa fritt igen!



Bild från nätet på Långlina



Att komma till sin ägare ska inte betyda att man blir kopplad!
Inte heller att det händer nått trist, utan att det ska vara kul att lita på sin ägare.
Så sånt här övar jag nu, eftersom han kommit i så stort behov av det.
Han skäller och gör utfall då han är lös och är totalt OMÖJLIG att få in,
så jag kan ju inte korrigera, för när han väl är inne så är det försent med korrigering.
Man ska ju korrigera NU, för hundar lever i nuet.
Men med långlina så kan jag ju få in honom.




Tänk på.....
Att ska du vara med andra personer, eller hundar,
så använd inte långlina, för det är farligt!
Många skadas ständigt av just detta och det är inte kul!
Mig har det vart nära på att skada, men jag klarade mig *puh*

Linan kan lätt snöras runt ditt eller någon hunds ben och så springer den.
Med snaran runt om i ett litet varv som ju räcker,
så huggs linan in i benet och det är som att hänga sig, eller nått.
Väldigt skadad blir man.

Inga kommentarer: