torsdag 13 augusti 2009

"Lefthanders Day"

.




Ja idag är det 13 Augusti och det innebär att det är "Vänsterhäntas Dag".
Alla som använder sin vänstra hand som huvudhand, tex att skriva med.

Syftet med dagen är att uppmärksamma de svårigheter
som vänsterhänta upplever i vardagen.
Saxar, matredskap och en massa annat är ju skapat för högerhänta!

Ni förstår nog att Jag är vänsterhänt, som tar upp detta?!
Jo det är jag, precis som mamma, pappa och min syster är.
Mamma försökte få oss högerhänta när vi var små,
men det slutade alltid i att vi ändå använde vänster, hur hon än gjorde.







Det var Rix FM som påminde om dagen.
Lyssnar på kanalens webradio just nu. Skrev även in till dom nu.
För dom vill ha in tips och sånt om vart man kan köpa grejer till vänsterhänta.
Får se om dom tar upp i radio eller inte, men Så här skrev jag:



Ni påminde mig om att det är vår dag idag. Vi vänsterhänta.

I år fyller jag 26, men då jag växte upp så var det brist
på vänsterhänta saxar och annat i skolorna. Vilket försvårade för mig.

Även köksredskap på ikea och många andra
kända ställen har mest verktyg för högerhänta.


Det vore bättre om det görs mer till antingen både och,
eller att de är för BÅDE vänster och högerhänta.


Men vi vänsterhänta kan skryta med att vi är smartare.
Det är ju forskat om detta och vänsterhänta använder
ju motsatt hjärnhalva, alltså den högra halvan.
Den är ju också större än vänsta hjärnhalvan.

Så det sägs att vi har mer i skallen så att säga.

Men se på det...... det är ju MASSA kända eller
framgångsrika som faktiskt ÄR vänsterhänta, så stämmer det tro?

Ja det är ju konstaterat att det SKA stämma.








Förutom Gordon Ramsay, Paul McCartney, Nicole Kidman, Jerry Seinfeld,
Celine Dion, Albert Einstein, Greta Garbo, Mahatma Gandhi, Sarah Jessica Parker,
Julia Roberts, Lauryn Hill, Brad Pitt, Pierce Brosnan, Jim Carrey,
Tom Cruise, Robert De Niro, Drew Barrymore, Leonardo da Vinci, Eminem,
Pablo Picasso, Jimi Hendrix, Bill Gates.......

Så finns här lite fler framgångsfika kända personer som är just vänsterhänta:

Se mer i lista Här!



Lägg märke till att alla de nya som vart på tal inom USA's president,är alla
vänsterhända,
Ronald Reagan George W. Bush, Bill Clinton och Barack Obama.

Jag fann en sida som har allt för vänsterhänta.
Sajten heter just detsamma alltforvansterhanta.se





Nu är jag lite nyfiken.....

Är det någon Mer av er läsare som är vänsterhänt?
Är ni även vänsterfotad? Det är i vartfall jag.

2 kommentarer:

Hemmet Är Min Borg sa...

häftigt,
jag är ju både och, undrar hur jag är då, men mest vänster
kraaam

Tiggir sa...

Ok mmm jag e höger hänt