torsdag 11 juni 2009

Side by side

.



Jag har tagit mig en promenad med Wilmer.
Han har klövjeväska på sig för att ha en liten "uppgift".
Fortfarande inget i fickorna på väskan, utan bara att han känner att
han har väskan på sig, så att han gör något "viktigt" som att bära.
För väskan i sig känner han ju av och vikter behövs inte ännu.

Jag tränar kontakt med Wilmer dagligen.
Lite grann då och då bara och det går framåt.
Nu har vi varit ute på en trevlig rask promenad och jag såg
att han sökte min ögonkontakt flera ggr, vilket jag så klart berömmer!

Jag satte kopplet vid min midja, genom att trä snöret genom handtags öglan.
Själva början på kopplet som nu är vid min midja, är på min högra sida.
Sen hänger kopplet bakom mig, för hunden ska ju gå på vänster sida,
men att jag har början på höger höft och "repet" går bakom mina ben,
långt koppel som jag ju har, så kan han inte gå för fort.
Drar han så är det hängande kopplet nämligen vid mina bakben
och det skapar ett litet sidoryck vid Wilmer's hals.
Han lär sig alltså rätt snabbt, vilket takt han ska gå i, bredvid mig.
Han har nämligen en tendens att dra i koppel.
Men på detta sättet, så rycks det i kopplet på ett bra sätt,
än då jag håller kopplet i näven och dessutom bekväm att gå så här.

Inga kommentarer: