tisdag 16 juni 2009

"Good Boy"

.
Kontaktövningar.....




Ändrar lite på kontakt övningarna föresten....
Eftersom han alltid fått sitta och lyfta på tassen innan han får mat.
Alltså att jag häller upp i skålen, han sitter, lyfter tassen.....
Sen säger jag "varsågod" och först då får han ta maten framför sig.
Så han jag nyligen bytt övningen lite.
Han lyfter ju tassen utan att jag behöver säga något,
vilket är trist, eftersom han då gör nått jag inte ber honom.
Han lyfter ju tassen i luften innan jag bett honom.

Jag vill att han ska få jobba för sin mat och det ska inte vara SÅ lätt!
Så har bytt lite till att han ska ligga ner.
Har ett tecken till honom, för att förstärka mig.
Så att jag med teckenspråk sen kan få honom att lägga sig ner utan ord.
Alltså han kan ju ordet "ligg", så det är inget nytt haha!
Men jag använder mig lite Mer av ordet nu!

Genom att jag använder det i matövningen,
gör att han snabbare kan lägga sig utomhus också sen.
Istället för att tex göra utfall, så kan jag få mer kontakt över honom.
Har man samma tränings grej för sig, så tröttnar han ju,
så nu har vi ändrat lite på små saker i vardagen.
Så det blir lite mer spännande att se vad matte vill ska hända.

Samma om han ska få på sig kopplet....
Han är ju alltid otroligt glad och uppspelt,
så jag har bett honom vänta på avstånd och även sitta.
Men att få honom att ligga har jag bytt till nu.
Han tycker det är spännande med nya moment.. eller ja.
Han kan ju orden och vad de betyder som sagt.....
Men de olika sätten man använder på och när osv.
Det gör att man blir mer spännande som person och ägare.
Jag jobbar ju på vår kontakt som sagt och då vill jag ha ögonkontakt.
För att få det, så behöver jag vara spännande!
Komma med något nytt! Eller ett bekant ord i en Ny situation.
Helt enkelt......



1 kommentar:

Hemmet Är Min Borg sa...

wilmer lär sig ju så snabbt så inga problem där inte ;))
kramis