onsdag 29 april 2009

Dagens träning



Tog ju varken kort eller fick filmat dagens hund träning,
men oj så duktig Wilmer är!




Jag värmde upp med att kasta boll.

Han måste lägga bollen i min hand och inte släppa bredvid.

Han har blivit mkt duktig på detta!

Rasen är ju så otroligt lättlärd så inga svårigheter.
Sen gjorde jag så att jag bad Wilmer sitta ner,

sen visade jag ett tyst kommando att han ska lägga sig ner.

Alltså gjorde ett tecken med min hand, som betyder, ligg.

Sen bad jag honom att stanna, kastade bollen några få meter från honom

och på mitt kommando "varsågod" så får han springa och hämta bollen.



På alla mina kommandon så har jag en handrörelse så ibland

kan jag sen utan ord alltså ge det tysta kommandot via bara handen.

Bra att träna in sånt, speciellt med vallhundar.





Hur som helst....
Jag belönar Wilmer när han kommer med bollen mot mig,

och då han släpper bollen rakt i min hand så får han godisen.
Sen gör jag om samma igen.. Ber han sitta och sen ligga.

Han ska stanna och då kastar jag bollen någon meter längre än förra gången.

Ökar alltså avståndet.

Wilmer söker ju nu kontakt med mig i väntan på att få hämta bollen.

Jag säger "varsågod" och han hämtar,

lägger prydligt i min hand och får sen en godis igen.



Nu ökar jag avståndet ännu mer!
Jag kastar så jag får ta i lite.. Bollen hamnar en bit bort

och Wilmer hinner tappa bort den exakta landningsplatsen,

så när jag säger varsågod så letar han lite,

sen börjar han se sig om efter annat, men det avbryter jag.

Jag står upp och visar tydligt med armen åt vilken riktning han ska gå åt.

Han tittar på min arm och går åt rätt håll.

Bra, säger jag och han förstår att han är nära nu.

Lite svårare och någon extra minut men han löste ändå den utmaningen också.



Så jag provade en svår igen!

Han velade lite och nosade på nått annat, som jag avbröt.

Han ska se min arm och lära sig att det betyder att han ska i den riktningen.

Det förstår han ganska bra faktiskt. Nu var bollen ännu längre bort.

Jag fick gå någon meter fram för att visa honom extra.

Detta är ju ändå första gången vi tränar detta. Nu gick han åt det håll jag pekar åt.

Jag säger bra då han nosar i rätt riktning som bollen hamnade.

Han närmar sig mer och mer.. Ja! Han hittade den!



Som sagt...
Någon extra minut bara på övningen då jag försvårade till det extra,

men han var otroligt snabb och duktig idag!

Synd att ja inte kan visa er denna gången,

men jag är så stolt över honom åter igen att jag ville dela med mig.


Kramiz för idag!

1 kommentar:

Hemmet Är Min Borg sa...

ja han är otroligt lättlärd o duktig