onsdag 29 april 2009

Brev till kommunen....

.

Skrev precis mail till Lidköping kommun..
Så här skrev jag:



Hejsan!

Vet inte om jag skriver till rätt person /enhet...
Jag heter Josefina och är 25 år. Född och uppvuxen i Lidköping.
Har sen 2 år tillbaka bott i Norrköping, men är ju hemma hos familjen i Lidk ofta.

Min han hund är 15 månader och pappa som bor i lidköping har också unghund.
De brukar behöva leka av sig ute, genom att springa och busa.

Hundar har ju energi som dom måste göra sig av med,
men unghundar kommer ju in i olika stadier då dom håller på att gå mot att bli vuxen..
Så släpper man lös en unghund så kan det hända att den springer efter folk och skäller,
eller jagar cyklister / joggare osv.


Här i Norrköping har vi hundrastgårdar!
Flera stycken och några av dom är stora och rymliga, så hundarna kan få springa lite.
Det är regler vid grinden, som man får följa innan man går in.
Tex att man måste fråga om det är okej att gå in,
för de som är i gården redan, kanske inte kommer överens med andra.

Sen måste man plocka upp efter sig och inte leka med boll då andra hundar kommer...
Det kan hända att hundarna inte kommer överens
då leksaker kommer fram och då dom är flera.

Löp tikar får inte heller vistas i rastgården då han hundar som
kommer in senare samma dag, kan reagera av dofterna..



Jag och fler ägare i Lidköping skulle önska att det fanns en hundrastgård i lidköping.
För som det ser ut idag så släpps hundarna lösa i parkerna för att busa,
men i en rastgård så är det inhängnat och där kan man
även träna sin hund utan att den jagar nått tex.

Man kan öva inkallning tex. Ja allt blir ju bättre med inhängnat!
Kan ni inte bygga upp en gård i Lidköping nånstans?
Tror det kan komma till väl nytta och bli mkt uppskattat,
inte bara av hundägare utan även av andra människor som inte gillar att gå förbi lösa hundar.


MVH Josefina, med vallhund

3 kommentarer:

Electra 225 sa...

Det kan va bra.För möter man en lös hund ute så vet man inte hur den reagerar på främmande folk.Eller om den som möter dom kanske är rädd för hundar?Så varför inte!

Hemmet Är Min Borg sa...

jag håller med om detta, jag har skrivet i lidköpingsnytt om detta oxå

Carl-Arne sa...

Hundgårdar behövs. Speciellt för dom som skaffat valp. Känner man inte många som har hund förut så får inte valpen den nödvändiga sociala träning. Bitkontroll mm.